אם הגעת לקרוא את המאמר הזה, כנראה שכבר זכית להכיר את כוחה של יוגה תרפיה ויש לך מושג כמה טוב היא יכולה להביא לעולם. בין אם את מורה ליוגה בתחילת הדרך או יוגה תרפיסטית או בכל שלב על הרצף הזה, כנראה שכבר בוערת בך התשוקה לקחת חלק בביסוס המקצוע הזה בין מקצועות הבריאות המוכרים והמוערכים ולהביא את הידע המופלא הזה לכל מי שזקוקים לו.
לתפיסתי הדרך להשגת המטרה הזאת עוברת, בין היתר, ביצירת וביסוס פרקטיקות מקצועיות של ניהול קליניקה כמו במקצועות הטיפול האחרים - מטיפול רגשי ועד טיפולי מגע למיניהם. תיעוד מפגשים הוא אחד השלבים החשובים בתהליך, שיחסית קל ופשוט ליישם. במאמר הקצר הזה אציג את החשיבות של תיעוד שיעורי יוגה ומפגשי יוגה תרפיה ואציע מספר כלים ליישום כבר מהיום.
למה לתעד שיעורי יוגה?
שימור הזיכרון - תיעוד בא לשרת בראש ובראשונה אותנו - העוסקות והעוסקים ביוגה ויוגה תרפיה. עוד לפני שנכנסו לשיעור ונעמדו או התיישבו על המזרון, התלמידות שלנו מוסרות לנו המון מידע על המצב הגופני, הרגשי והמנטלי שלהן. אם נדע להתבונן בנשימה, ביציבה, בהליכה, במבע הפנים - נוכל ללמוד עליהן המון עוד לפני שהן סיפרו לנו משהו במילים שלהן. כשיש לנו תלמידה אחת או שתיים, זה אולי אפשרי לזכור את כל הפרטים הללו. אבל כשיש לנו עשרות תלמידות - זה כבר קשה מדי עד כדי בלתי אפשרי. כאן נכנס התיעוד.
הכנה יעילה - תיעוד שיטתי הוא כלי יעיל לבדיקה עצמית - האם זכרנו לשאול את כל השאלות החשובות? האם התבוננו מספיק בנשימה, ביציבה, בהליכה, בטווחי התנועה? האם הקשבנו היטב לסיפור של התלמידה? תיעוד כזה נהיה חלק מצורת חשיבה ויכול להיות דרך יעילה להתכונן לקראת שיעורים. בהמשך אביא דוגמא לטבלה או "רשימת מכולת" שיכולה לעזור לנו להתכונן לשיעור וגם לוודא שלא שכחנו משהו חשוב בהכנה לקראתו.
מעקב אחרי התקדמות - קריאה של תיעוד השיעורים הקודמים עוזרת לנו להעריך את ההתקדמות (או חלילה נסיגה) של התלמידה ולעדכן את המטרות של התרגול במידת הצורך. אם לא נתעד איפה היינו - איך נדע לאן להתקדם הלאה? בנוסף, שיקוף ההתקדמות הוא כלי בעל עוצמה עבור התלמידה עצמה, שלפעמים חשה בשינוי ולפעמים פחות.
תקשורת יעילה עם גורמי מקצוע אחרים/מקבילים - כאשר תלמידה מופנית אלינו ע"י פיזיותרפיסטית או רופאה, או לחילופין נרצה להפנות הלאה לגורם מקצועי אחר - חשוב שנדע להסביר באופן ברור מה ראינו, מה עשינו ומה להערכתנו חשוב להמשך. בלי תיעוד מסודר של תהליך העבודה יהיה לנו קשה מאוד להיות ברורות ומדויקות.
איך לתעד?
אם אתן מקפידות על מילוי הצהרת בריאות ואולי גם שאלון היכרות לכל תלמידה - אני ממליצה להוסיף אליהם תיעוד נוסף - בכתב או בקובץ מחשב (מוגן עם סיסמא!) - שבו אפשר לפרט את כל מה שראיתן ושמעתן. שיטה מקובלת לתיעוד המידע הזה נקראת SOAP:
Subjective - מה התלמידה מספרת לי על עצמה
Objective - מה אני רואה על התלמידה
Assessment - הערכה שלי את המצב הגופני, רגשי, מנטלי
Plan - מטרות ואיך להשיג אותן
בתחילת הדרך או לפני שקיבלת הכשרה כיוגה תרפיסטית, כדאי להתאמן על תיעוד 2 השלבים הראשונים - מה התלמידה מספרת על עצמה ומה את רואה מהצד. עם צבירת נסיון או אחרי הכשרה מתאימה אפשר להתחיל להתעמק גם בביצוע הערכות ובהצבת מטרות ותוכנית פעולה מותאמת אישית.
בקבוצות אפשר לערוך תיעוד "מיני-SOAP" עבור כל מתרגלת ולעדכן בהתאם להתקדמות האישית.
אני ממליצה לערוך את המידע בקובץ מחשב שניתן בקלות לעדכן עם הזמן.
דרך נוספת לארגן את המידע שנצבר על תלמידות הוא לפי חמשת הקושות - הפאנצ'ה מאיה קושה:
אנה מיה קושה - רובד "האוכל" או במילים אחרות כל מה ששייך לרובד הגופני על כל מה שכלול בו. בחינה של הרובד הזה תכלול גם את מה שאנחנו רואות על המבנה, היציבה, טווחי התנועה וכו', גם את התלונות של התלמידה - היכן כואב, מקוצר, תפוס, חלש… וגם את ההיסטוריה הרפואית הרלוונטית - אם הייתה פריצת דיסק, אם נמצאת בהריון, אם יש קרע במיניסקוס או מחלה אוטואימונית וכיוצא בזה.
פראנה מיה קושה - רובד האנרגיה והנשימה - מה דפוס הנשימה, מה רמת האנרגיה בדרך כלל ומה מצב מערכת העצבים - בין עוררות גבוהה לכבדות.
מנו מיה קושה - הרובד המנטלי - מחשבות, חששות, רגשות, פחדים שעולים בתרגול.
ויג'ננה מיה קושה - רובד הידע והאמונות - אמונות על עצמה (לדוגמא: "אני לא גמישה" / "בחיים לא אצליח עמידת ראש / כלב מביט מטה / ….")
אננדה מיה קושה - הרצון, האושר - מה משמח, מעניק סיפוק או תחושת עונג, מה אוהבת לעשות. מה מעניק תחושת משמעות בחיים.
חשוב לזכור שמודלים כמו SOAP או חמשת הקושות הם כלי עזר עבורנו. אם הם נראים מסובכים מדי או מכבידים מדי - כדאי להתחיל עם מה שמובן וברור לנו ולהתקדם בהדרגה תוך כדי שכלול יכולת ההתבוננות והתיעוד. הערכה מקיפה של הרבדים הינה חלק מההכשרה בלימודי יוגה תרפיה והיא כלי רב עוצמה במפגש שלנו עם תלמידות/מטופלות.
טבלת תיעוד לדוגמא:
תאריך | |
נושא / קושה להתמקד בה | |
איזור / איבר להתמקד בו | |
הערכה כללית של מצב התלמידה | |
מה עשינו בפועל - נשימה / אסנה / הרפיה | |
במה להתמקד בשיעור הבא |
בתכל'ס:
כדאי לשריין לעצמנו 5-10 דקות אחרי כל שיעור/מפגש לרישום כל מה שראינו ושמענו ותיאור קצר של מבנה השיעור והדגשים שעלו בו. ממש לא הכרחי לרשום כל אסנה וכל הנחיה. חשוב לתעד את המהות - מה הנושא העיקרי שעלה ובאיזה כלים השתמשנו בשביל להביא לאיזון.
לפני שיעור כדאי לקרוא את סיכום השיעורים הקודמים ולהעזר במידע הזה בשביל לדייק את התרגול הבא.
מדי כמה חודשים מומלץ לחזור אחורה לתיעודים ישנים יותר ולבדוק - האם ההתקדמות היא בכיוון הרצוי? האם דרוש עדכון של המטרות?
השורה התחתונה:
תיעוד של מצב התלמידות והשיעורים הוא כלי חיוני למעקב אחר ההתקדמות שלהן ולהצבת מטרות מדויקות וברות השגה עבורן. בלי תיעוד לא נוכל לזכור מה ראינו ומה עשינו.
תיעוד שיטתי ומסודר נהיה חלק מאופן חשיבה והתארגנות לקראת שיעור ועוזר לנו להתמקד בכל הפרטים שחשוב להתייחס אליהם. תיעוד עוזר לנו להיות יותר מקצועיות!
תיעוד מסודר חיוני ליצירת תקשורת יעילה ומשמעותית עם גורמי טיפול אחרים.
כל תיעוד חייב להיות שמור היטב ומוגן עם סיסמא - לשמירה על דיסקרטיות ופרטיות.
כולי תקווה שהמאמר הזה עושה לך חשק להתחיל לתעד, אפילו בכמה משפטים קצרים, מה עשית בכל שיעור. עם הזמן - אני בטוחה שתרגישי כמוני כמה זה מועיל ומעלה את רמת ההוראה שלך. תלמידות לא תמיד זוכרות מה הן סיפרו לנו, לא תמיד זוכרות מה עשינו בשיעורים קודמים, אבל כשאנחנו מזכירות להן - הן מרגישות שראינו אותן באמת, שהקשבנו למה שהיה להן לומר, ואלה הפרטים הקטנים שיוצרים חיבור, מעלים את רמת האמון ועוזרים למסרים שלנו להיקלט בצורה הרבה יותר אפקטיבית ומועילה.
אם תתחילי להקדיש לזה כמה דקות לפני ואחרי כל שיעור - תראי איך זה נהיה חלק ממך ומהאימון האישי שלך. ואם יש לך מחשבות או שאלות פרקטיות - אפשר בשמחה לפנות אליי באופן אישי, או להצטרף לקבוצת הסנגהה של יוגה תרפיה ישראל, שבה נפגשות אחת לחודש בזום, ועוסקות בכל הנושאים המקצועיים (והאישיים) האלה - שיהפכו אותנו להיות טובות ומדויקות יותר במה שאנחנו עושות עבור התלמידים שלנו.
אום שנטי שנטי שנטי
קרן רובין, מורה בכירה ליוגה, יוגה תרפיסטית מוסמכת C-IAYT
Comments