נוכחות כמוטיב מרכזי ביוגה סוטרה
top of page

נוכחות כמוטיב מרכזי ביוגה סוטרה

בהרצאה ובשיח נבחן כיצד המושג נוכחות וההתנסות בה באים לידי ביטוי ביוגה סוטרה של פטנג'לי.

היוגה סוטרה מתבססת על דרשנת הסאנקהיה שמתארת את המציאות, האדם ותכליתו. זוהי תורת עיון ופילוסופיה אינטלקטואלית.


הגאונות ביוגה סוטרה של פטנג'לי היא בהבנה שטרנספורמציה כלשהי (בין אם פיזית, הכרתית או רוחנית) לא תתרחש ללא התנסות חווייתית וישירה של ההולך בדרך, השואף אל השחרור.


למעשה, ההכרה האנושית היא המכשיר דרכו ובאמצעותו מתרחש תהליך השינוי של פיתוח המודעות אל עבר נוכחות הרואה בצורתו שלו, החל מחוויית החיים הלא מודעת (בהוגה) ודרך תהליך רוחני (אפוורגה) של גילוי "מי אני באמת" ובכך שחרור הרואה וחיבור אל המוחלט. תהליך זה מתרחש דרך נוכחות הולכת וגדלה והתוצאה הינה גם כן- נוכחות מלאה.


סמדהי, הוא מצב הכרה כאשר מתקיימת נוכחות מלאה ומודעת של האדם. כך, הנוכחות המתקיימת ברגע מסוים מאפשרת את ראיית הדברים כפי שהם ללא התניית הגונות את הרואה.


כבר במילה יוגה ניתן להבחין בנוכחות- פרוש המילה יוגה היא חיבור. לא ייתכן חיבור, בין אם זה ברבדים השונים באדם או בין אם זה בחיבור של הטבע המודע (פורושה) למוחלט, ללא נוכחות מלאה.


מבחינה פיזיולוגית פסיכולוגית חייבת להתרחש פעולה פנימית (למשל תשומת לב) או חיצונית (למשל פעולה פיזית) על מנת שיתרחש שינוי במערכת האנושית. לכן התרגול ביחד עם הלימוד, החקירה וההתמסרות למקור השפע, הוא המאפשר לנו לעבור תהליך.


שמונת אברי היוגה הינם תרגולים המקדמים נוכחות, אלו הם טכניקות של היוגה שבעזרתן אנו מווסתים את המערכת האנושית ומגיעים לוויסות מלא עד לסמדהי- נוכחות מלאה. בעזרת סמדהי מיוחל זה, אנו נישאים אל עבר הבחנה מתמדת בין האני המודע לשאר תופעות הקיום ובכך הנוכחות מתעצמת ואנו מתקדמים אל עבר השחרור.


92 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page