מה ליוגה תרפיה ולמאמץ המלחמתי?
top of page

מה ליוגה תרפיה ולמאמץ המלחמתי?

מהרגע שהתחילה המלחמה ועד היום התגייסו מטפלים מכל התחומים כדי לתת מענה בתוך הכאוס והכאב שחלשו את הארץ. יוגה תרפיסטיות גם הן התגייסו לתמיכה ולקחו חלק במרכזי תמיכה לנפגעים, בבתי המלון בהם מתגוררים המפונים, עם החיילים בבסיסים בזמן היציאה מעזה ובעת החזרה הביתה, בבתי החולים ומרכזי בריאות שונים ובמגוון שיעורים מותאמי חרדה וטראומה בקרב הקהילה. 


יוגה תרפיה הינו תחום טיפולי חלוצי בארץ אך בעולם ובמחקר כבר ידוע ככלי טיפולי יעיל לטיפול בבעיות שונות ובינהן פוסט טראומה. הטיפול מחזיר את האדם אל הגוף, מרגיע את המערכות ומבסס כלים פרקטים לויסות עצמי. להבדיל מסוגי טיפול אחרים המטופל הוא אקטיבי ושותף מלא בתהליך  ויש לכך משמעות אדירה כשיש צורך להחזיר מחדש את תחושת השליטה לאחר אירוע קשה. 


יוגה תרפיה ובמיוחד יוגה שהיא מיודעת ורגישה לטראומה מבוססת על המאפיינים הפיזיים-נוירולוגים הייחודיים לפוסט טראומה. 

הבנת המאפיינים בשילוב מטיב של כלים וטכניקות תרגול גופניות ומנטאליות יכול לסייע בוויסות הרגשי והגופני, לשפר את התחושות והתפקוד היומיומי וכמו שנאמר לעיל, להשיב את תחושת היכולת והשליטה שנלקחה מהאדם בעת האירוע הטראומטי. 


צילום באדיבות: תמי ליאור אהרוני מיוזמות מתחם היוגה תרפיה במתחם הסיוע


את השפעת התרגול ניתן להסביר מהסתכלות הפיזיולוגית- נוירולוגית אבל הפעם ניתן את המקום לעדויות מהשטח. כמו הרבה דברים טובים קשה להסביר במילים את התרגול והשפעתו אבל כך תיארו את מהעבודה בשטח יוגה תרפיסטיות שמתנדבות במרכז הסיוע לניצולי נובה בכוכב הים בקיסריה. 

"בשיעורים עם המפונים הרגשתי שהם כמו שותים לרוויה את התרגול שהעניק להם תחושה של חיבור לגוף ומסוגלות. זה הרגיש שהתרגול נותן להם תחושה של בית, קרבה ורוגע".  קיה קרנברג


שירי אלוני ממשיכה אותה ומספרת על התרגול עם ניצולי הנובה והחשיבות של החיבור לגוף והתנועה שבו שמשחררת מתח שנאגר בו ומאפשרת למצוא יכולות וחוזקות, "שלעיתים הם לא חשבו או שכחו שקיימות אצלם".


 אליענה פולמן עובדיה מספרת על התרגול עם אנשים שפונו מבתיהם. "לרגע תחושת אמון החליפה את תחושת ההפקרות, תחושה של הגנה בזמן שכל דבר בחוץ מקפיץ ומערער, את האפשרות להרפות כשלפני התרגול היתה עוררות ומתח גבוה, תחושה של לגיטימציה לראות ולקבל את התחושות הקיימות ברגע זה, תחושה של יציבות כשהכל נע ומשתנה ובאופן משמעותי תחושת מסוגלות אישית - שאני לוקח חלק אקטיבי בריפוי שלי" 


גם עמית זילברג מציינת ש"הדבר המשמעותי ביותר שהתרגול נתן למתרגלים הוא תחושת מסוגלת ויכולת ״להיטיב עם עצמי בעצמי״, ללא תלות במטפל חיצוני. משתתפים רבים שהגיעו להירשם לטיפול נרתעו מעט מהעובדה שהם צריכים ״לעשות משהו״ ולא רק לשכב ושמישהו יעשה בעבורם. לאחר המפגש הם נשארו עם תחושת סיפוק ופליאה מהשפעת השותפות האקטיבית שלהם בתהליך ויכלו לחוש את כיצד הדבר הטיב איתם, זה היה מאוד מרגש". 


באחד המפגשים המרגשים, נפגשה אחת היוגה תרפיסטיות עם בחור צעיר ששרד את המסיבה וגוייס בצו שמונה למילואים מיד לאחר שחזר הביתה, ושהה בקרבה למקום האירוע. במפגש הם הצליחו ביחד לפרוק הרבה מהמתח שהגוף החזיק ולחבר בחזרה למשאבים ולכוחות שההשרדות יכלה לתת לו. חיברנו את התחושות חזרה לגוף, לעוצמה שלו וגם לאפשרות להרפות בחזרה את המתח והכיווץ, ועם ההרפיה חזרה הנשימה. 


היוגה תרפיה נמצאה נחוצה ויוגה תרפיסטיות מצאו עצמן נקראות מגויסות לסיוע במחלקות שונות בבתי חולים כמו גם בפרויקטים מופלאים עם חיילי מילואים וסדיר בבסיסי צה"ל.


אחד מחיילי המילואים, דרור גיגי, מיהר לזהות שהוא והחיילים שלצידו זקוקים לכלים שהיוגה יכולה להציע להביא והנהיג שיעור יומי משותף וסיפר לנו על זה:


"הבאתי איתי מזרן למילואים במטרה לתרגל ולנקות את הראש ולהתחבר לנפש. בתחילת המילואים הייתי עושה יוגה לבד ולאט לאט התחילו להצטרף אלי חברים 

נוספים לצוות גם כאלה עם נסיון וגם כאלה שזה פעם ראשונה שלהם. פתאום הרגשתי שליחות לעזור לחברים שלי, ללוחמים שלצידי לעבור את התקופה הזו ללא פציעות ועם כלים להרגעה של הגוף והמיינד שהיו זקוקים לזה.

יותר מחודש נפגשנו כל יום בשקיעה 3-10 חיילים. פשוט עצרנו את הכל ונשמנו.

ניסיתי להדריך אותם מהניסיון שיש לי עם המזרן היה טוב ומשמעותי- הם הכי נהנו מהשוואסנה (ההרפיה בסוף) ואני הכי נהנתי לזוז ולנוע על המזרן.

ככל שהייתי מרוכז בתרגול ככה הרגשתי שאנחנו יוצרים בסיס יציב יותר לי ולמי שתרגל או היה בסביבתנו. כשיהיו לי או לחברים התקפי חרדה מפעם לפעם תרגלנו תרגילי נשימה ודמיון מודרך שעזרו ממש ובכל סוף תרגול כששכבנו על הגב בשמש הרפתי והתמזגתי עם הקרקע ולרגע היו רק שלווה ושקט בתוך כל הרעש והקושי."


אם אתם או הארגון שאתם נמצאים בו רוצים לשלב יוגה תרפיה למי שרוצה וצריך להתמודד עם ההשלכות המצב המתמשך שאנחנו נמצאים בו, אפשר לפנות אלינו ונשמח לחבר אתכם למורה ליוגה תרפיה /יוגה תרפיסטית מתאימ.ה באיזורכם.


תרגול עצמאי דרך המחשב של יוגה תרפיה מווסתת ומאזנת ניתן למצוא בערוץ היוטיוב של יוגה תרפיה ישראל:






97 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page