הקשר בין מחלות מעי דלקתיות, מתח נפשי ודרכי הטיפול
top of page

הקשר בין מחלות מעי דלקתיות, מתח נפשי ודרכי הטיפול

עודכן: 2 באוג׳ 2023


כבר ידוע שמתח כרוני הוא גורם מהותי בקרב מטופלים עם בעיות עיכול על בסיס דלקתי. ועכשיו תוצאות מחקר מעקב נרחב בבריטניה מצביעות האופן שבו גלי המתח משפיעים על התחוללות והחמרת הדלקת ועל פרדוקס באופן הטיפול בדלקתיות: "כשמדובר במתח כרוני בחולי קרוהן וקוליטיס, טיפול בגלוקוקורטיקואידים (סוג של הורומני סטרואידים) כנוגדי דלקת עלול להפוך אותם לפרו-דלקתיים".

בריאות הנפש משפיעה באופן עמוק על התגובות הדלקתיות בגוף. זה בולט במיוחד במחלות מעי דלקתיות (IBD), שבהן מתח פסיכולוגי קשור להתפרצויות מחלות החריפות. כבר ידוע כי מתח פסיכולוגי מחמיר את דלקת המעיים הנגרמת על ידי מחלות דלקתיות במעי כמו קוליטיס כיבית וקרוהן. המחקר מצא כי לאחר גל של מתח, המוח שולח אותות לבלוטות יותרת הכליה, המשחררות הורמונים גלוקוקורטיקואידים לשאר הגוף. כלומר, אותות שמקורם במוח עושים את דרכם לתאי עצב במעיים ומובילים לשחרור של כימיקלים דלקתיים שמחוללים ומחמירים את מחלות המעיים הדלקתיות. כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם בסוף השבוע בכתב העת Cell.

במחקר אנו מגלים תפקיד קריטי למערכת העצבים האנטרית (ENS) בתיווך ההשפעה המחמירה של מתח כרוני על דלקת מעיים. דבר נוסף מעניין שהמחקר מצא זה את הפרדוקס שטיפול בגלוקוקורטיקואידים (סוג של הורומני סטרואידים) כנוגדי דלקת עלול להפוך אותם לפרו-דלקתיים במקרים של מתח כרוני. כך שטיפול שניתן להורדת רמות הדלקת עלול להיות לא יעיל ולעשות ההפך במקרים של מתח מתמשך.


איך זה קשור ליוגה תרפיה?

מחקרים מצאו שהתערבויות גוף נפש הן מועילות ביותר למחלות כרוניות ומסייעות בסימפטומים ובהעלאת איכות החיים. יוגה היא אחת מפרקטיקות הגוף נפש הנפוצות בעולם ונמצא שהיא מועילה להתערבות במקרים של מחלות מעי ומחלות שמעורבות בהם מדדי דלקת גבוהים. יוגה תרפיה עובדת באופן מהותי על מערכת העצבים, מורידה רמות לחץ ומתח ונמצאה כמפחיתת רמות דלקתיות בגוף. מכיוון שהחוזקה המהותית של התרגול הוא הרגעת מערכת העצבים, זו נותנת אותות למערכת ההורמונלית להפחית הורמוני דלקת בהם מחלות שונות משגשגות ומסייעת לתפקוד מטיב יותר של מערכת החיסון.


יוגה תרפיה המשלבת תנועה, נשימה, הרפיה, ושינוי אורחות חיים היא דרך טבעית להחזיר שליטה על מערכות הגוף ולקדם בריאות.


איך אפשר לדעת אם יוגה תרפיה יכולה לעזור לך עם בעיות עיכול?


אם תרצי ללמוד באופן מקצועי על האופן שבו יוגה תרפיה יכולה לסייע לתלמידים שאיתך עם בעיות עיכול - מוזמנ.ת להמשך למידה פה

152 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page