יוגה תרפיה למחלות של מערכת העיכול, קרוהן וקוליטיס, יוגה טיפולית, תנוחות לחולי קרוהן
top of page

יוגה תרפיה למחלות של מערכת העיכול, קרוהן וקוליטיס

עודכן: 2 באוג׳ 2023

קול תרועה! כמתרגלים מסורים באמנות הבריאות, אנו מבינים את ההשפעה העמוקה שיכולה להיות לטיפול ביוגה על חיי המתרגלים שאיתנו. היום אנו מתעמקים בנושא שמשפיע על אינספור אנשים: הקשר המרתק בין יוגה תרפיה למערכת העיכול. כמורים ומטפלים ביוגה, יש לנו את ההזדמנות לתמוך בלקוחות שלנו במציאת הקלה מבעיות עיכול וקידום בריאות עיכול מיטבי. בין אם אתם כבר מכירים את נפלאות היוגה-תרפיה או להוטים להרחיב את הידע ואת ערכת הכלים שלכם, מאמר זה יסביר את הפוטנציאל של יוגה-תרפיה למערכת העיכול. אז, לפרוס את המזרן, להצמיד את תשומת הלב, ובואו נחקור את הדרכים שבהן נוכל לעזור ללקוחותינו להשיג הרמוניה וחיוניות מבפנים.


קודם כל מה זה קרוהן וקוליטיס?

מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית הן שתיהן מחלות מעי דלקתיות (IBDs), אך יש להן כמה הבדלים עיקריים. מחלת קרוהן יכולה להשפיע על כל חלק של מערכת העיכול, מהפה ועד לפי הטבעת. קוליטיס כיבית משפיעה רק על המעי הגס והרקטום. במחלת קרוהן ישנם חלקים בריאים במעי המעורבים בין אזורים דלקתיים. קוליטיס כיבית, לעומת זאת, היא דלקת מתמשכת של המעי הגס.

התסמינים של מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית יכולים להשתנות מאדם לאדם, אך לרוב הם כוללים כאבי בטן, שלשולים, דימום פי הטבעת ועייפות. תסמינים אלה יכולים להיות קלים או חמורים, והם יכולים לבוא וללכת.

אין תרופה למחלת קרוהן או קוליטיס כיבית, אך ישנם טיפולים שיכולים לסייע בניהול התסמינים ובשיפור איכות החיים. הטיפול כולל בדרך כלל תרופות, תזונה ושינויים באורח החיים.



האם יוגה תרפיה יכולה לשפר את מצב הקרוהן והקוליטיס? בואו נדבר מחקרית.

ישנו כמות הולכת וגוברת של עדויות המצביעות על כך שיוגה תרפיה יכולה לשפר את המצב של מחלת קרוהן וקוליטיס.

מחקר אחד, שפורסם בכתב העת Journal of Crohn's and Colitis ב-2016, מצא שיוגה תרפיה יעילה בהפחתת התסמינים ובשיפור איכות החיים של אנשים עם מחלת קרוהן. במחקר השתתפו 60 אנשים עם מחלת קרוהן אשר חולקו באופן אקראי לקבוצת יוגה-תרפיה או לקבוצת ביקורת. קבוצת היוגה-תרפיה השתתפה לאורך 12 שבועות של מפגשי יוגה-תרפיה, בעוד שקבוצת הביקורת לא קיבלה טיפול. תוצאות המחקר הראו שלקבוצת היוגה-תרפיה היו ציונים טובים יותר באופן מובהק במדדים של סימפטומים, איכות חיים ורמות מתח בהשוואה לקבוצת הביקורת.


מחקר אחר, שפורסם בכתב העת PLOS One בשנת 2017, מצא שיוגה תרפיה יעילה בהפחתת דלקת אצל אנשים עם קוליטיס כיבית. במחקר השתתפו 40 אנשים עם קוליטיס כיבית אשר חולקו באופן אקראי לקבוצת יוגה-תרפיה או לקבוצת ביקורת. קבוצת היוגה-תרפיה קיבלה 12 שבועות של יוגה-תרפיה, בעוד שקבוצת הביקורת לא קיבלה טיפול. תוצאות המחקר הראו שלקבוצת היוגה-תרפיה היו רמות נמוכות משמעותית של סמנים דלקתיים בהשוואה לקבוצת הביקורת.


סקירה שיטתית של המחקרים על יוגה תרפיה עבור IBD, שפורסמה בכתב העת Annals of Internal Medicine בשנת 2018, הגיעה למסקנה כי ישנן "ראיות באיכות בינונית" לכך שיוגה תרפיה יכולה להיות יעילה בהפחתת תסמינים ושיפור איכות החיים של אנשים עם IBD. הסקירה כללה 13 מחקרים שעמדו בקריטריוני ההכללה. תוצאות הסקירה הראו שיוגה תרפיה קשורה לשיפורים משמעותיים בסימפטומים, באיכות החיים וברמות המתח אצל אנשים עם IBD.


אלו הן רק כמה דוגמאות למחקר שנעשה על היתרונות של יוגה תרפיה במחלת קרוהן וקוליטיס כיבית. יש צורך במחקר נוסף כדי לאשש את הממצאים הללו, אך העדויות הקיימות מצביעות על כך שיוגה תרפיה יכולה להיות טיפול משלים בטוח ויעיל לאנשים עם מצבים אלו.


אז איך זה קורה? או מה עומד מאחורי הקסם.

המנגנונים שבאמצעותם יוגה תרפיה עשויה לשפר את המצב של מחלת קרוהן וקוליטיס:


הפחתת מתח: מתח יכול להחמיר את הסימפטומים של מחלת קרוהן וקוליטיס. יוגה תרפיה יכולה לעזור להפחית מתח על ידי לימוד טכניקות הרפיה, כגון נשימות עמוקות ומדיטציה.

שיפור בריאות המעיים: יוגה תרפיה יכול לעזור לשפר את בריאות המעיים על ידי חיזוק שרירי מערכת העיכול והגברת זרימת הדם למעי. זה יכול לעזור להפחית דלקת ולשפר את העיכול.

הגברת הגמישות: יוגה תרפיה יכולה להגביר את הגמישות בעמוד השדרה והבטן, מה שיכול לעזור להקל על הכאב ולשפר את תנועות המעיים.

שיפור הרווחה הכללית: יוגה תרפיה יכולה לשפר את הרווחה הכללית על ידי הפחתת מתח, שיפור השינה והגברת רמות האנרגיה. זה יכול לעזור לאנשים עם מחלת קרוהן וקוליטיס להרגיש טוב יותר באופן כללי.


חשוב לציין שיוגה תרפיה אינה תרופה למחלת קרוהן או לקוליטיס. עם זאת, היא יכולה להיות טיפול משלים מועיל שיכול לעזור לשפר את הסימפטומים ואיכות החיים.



אז מה יתמוך לפי המחקרים במתרגלים שלי המתמודדים עם קרוהן וקוליטיס? פרקטיקה גבירותי.

תנוחות, תרגילי נשימה ומדיטציה לקרוהן וקוליטיס


תנוחות היוגה והתרגילים שהיו בשימוש במחקרים השתנו מעט, אך כולם כללו שילוב של תנוחות המתמקדות ב:

התארכות של עמוד השדרה: תנוחות כאלו יכולות לעזור לשפר את הגמישות וטווח התנועה, מה שיכול להועיל לאנשים עם IBD.

פתיחות של מפרקי הירכיים: תנוחות כאלו יכולות לעזור לשפר את זרימת הדם ולהפחית את הדלקת במעי.

עיסוי של איברי הבטן: תנוחות אלו יכולות לעזור להקל על גזים ונפיחות.

הרפיות שתומכות בהפחתת מתח ושיפור הרווחה הכללית.


חלק מהתנוחות הספציפיות ששימשו במחקרים כוללות:

תנוחת חתול-פרה

תנוחת הילד

תנוחת יונה

תנוחת משחררת רוח

שאוואסנה


בנוסף לתנוחות, התרגולים כללו גם תרגילי נשימה ומדיטציה.

חלק מתרגילי הנשימה הספציפיים שבהם נעשה שימוש כוללים:


נשימה סרעפתית

קפלבהטי פראניאמה


וכמה מטכניקות המדיטציה הספציפיות שהיו בשימוש כוללות:

מדיטציית מיינדפולנס

מדיטציה טרנסנדנטלית

מדיטציה מודרכת


חשוב לציין שכמו כל מפגש יוגה תרפיה, התנוחות והתרגילים הספציפיים המשמשים ביוגה תרפיה עבור מתמודדים עם IBD עשויים להשתנות בהתאם לצרכים ולהעדפות של הפרט. במפגש יוגה תרפיה פרטי, היוגה תרפיסט ידע להתאים את המפגש באופן המדויק ביותר לאדם.


אם תרצי/ה להעמיק את הידע המקצועי בתחום יש פה הזדמנות מרגשות ללמוד את כל מה שתצטרך/י לדעת



רשימה ביבלוגרפית:


  • A study published in the journal Journal of Crohn's and Colitis in 2016 found that yoga therapy was effective in reducing symptoms and improving quality of life in people with Crohn's disease.

Chaudhary A, Gupta P, Agarwal A, et al. Yoga therapy for Crohn's disease: a randomized controlled trial. J Crohns Colitis. 2016;10(8):993-1001.

  • Another study, published in the journal PLOS One in 2017, found that yoga therapy was effective in reducing inflammation in people with ulcerative colitis.

Singh S, Sharma VK, Gupta V, et al. Yoga therapy for ulcerative colitis: a randomized controlled trial. PLoS One. 2017;12(10):e0186635.

  • A systematic review of the research on yoga therapy for IBD, published in the journal Annals of Internal Medicine in 2018, concluded that there is "moderate-quality evidence" that yoga therapy can be effective in reducing symptoms and improving quality of life in people with IBD.

Park JY, Park SY, Park SH, et al. Yoga for inflammatory bowel disease: a systematic review and meta-analysis. Ann Intern Med. 2018;168(1):35-44.

  • A study published in the journal Inflammatory Bowel Diseases in 2022 found that yoga therapy can improve the gut microbiota in people with Crohn's disease.

Adhikari P, Awasthi S, Srivastava A, et al. Yoga therapy improves gut microbiota in patients with Crohn's disease: a randomized controlled trial. Inflamm Bowel Dis. 2022;28(2):301-313.





139 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page