יוגה תרפיה וכאב כרוני
top of page

יוגה תרפיה וכאב כרוני

עודכן: 31 במאי 2023



תוכן:

● יוגה תרפיה וכאב כרוני

● כאב כרוני: רקע כללי

● למה כדאי להיעזר ביוגה תרפיה כטיפול תומך עבור כאב כרוני?

● שיקולים חשובים עבור מטפלים ביוגה ורופאים מומחים


בשנים האחרונות הנושא של טיפול בכאב כרוני נכנס לתודעת הציבור הכללי. בזמן שמחקרים הסיקו שכאבי גב לא מטופלים כשורה ברמה הגלובלית ובמקביל ארה"ב מנסה לשקם קהילות ממשבר אופיאודי (מקרים רבים של שימוש יתר או התמכרות לתרופות משככות כאבים ממשפחת האופיאויד אשר הובילו למקרי מוות), רופאים מומחים וגם מטופלים חוקרים דרכים חדשות להתמודד עם סוגיית הבריאות הבהולה בקרב הציבור הכללי. אנשים המחפשים אלטרנטיבות יעילות מגלים ומאמצים יותר ויותר את תרגול היוגה כטיפול תומך בכאב הכרוני.


כאב כרוני- רקע כללי

"כאב מתמשך עשוי לפתח מימד פסיכולוגי גם לאחר שהבעיה הפיזיולוגית נפתרה. עובדה זו בלבד מצביעה על הקושי בבחירת שיטת טיפול אחת, וזו הסיבה שבמקרים רבים נותני שירות רפואי מנסים מספר סוגים שונים של צעדים לקראת החלמה" Web MD

לפי ההערכה של cost of pain in Australia , סקר שבוצע ב2019, פילוח הגורמים והסיבות לכאב כרוני הינו:

פציעה (38%), לא ידוע (31%), שלד- שריר (לדוגמא: מחלות פרקים, מחלות ראומטולוגיות, כאבי ראש) (24%), אחר (7%) (כולל כאב שנוצר בהתמודדות עם מחלות כמו סרטן).

הסיבות והגורמים לכאב כרוני מורכבים וכבעיה רפואית ניתן לסווג אותה תחת נושאים רבים ומגוונים.

הגורמים יכולים לנוע מכאב שנוצר מהפרעה בסיסית (למשל- אנדומטוראוזיס) ועד בעיות שלד-שריר. בנוסף לכך, ישנם מקרים בהם לא ניתן לאבחן את הסיבה או המקור לכאב, מה שעלול לרמוז בשפה פשוטה על כך שיש קולטנים של כאב "שמוצתים בזמן לא נכון", מה שברור זה שזו בעיה שאין לה פתרון פשוט וקל ומבקשת טיפול הוליסטי שמתייחס לכל מרכיביה.


שנים של מחקר הוכיחו כי נוסף על ההתמודדות הברורה עם הכאב ישנו גם היקף רחב מאוד של השפעות שליליות נוספות על בריאות האדם. החל מסיכוי גבוה יותר לפיתוח מחלות נפשיות ועד בעיות במערכת הלב וכלי הדם. בבדיקה של סריקות מוח גם הצביעו על קשר בין כאב כרוני לבין שינויים במבנה ותפקוד המוח באזורים כמו קליפת המוח הקדם מצחית (prefrontal cortex) וההיפוקמפוס, אשר מעידים על התפתחות של חרדה ודיכאון. השינויים הפיזיולוגיים הם סימנים מדידים המראים את כובד המשקל הרגשי שכאב מחיל על הרווחה הנפשית של אנשים.


העובדה שכמעט שליש מהסובלים מכאב כרוני הם ללא מקור ידוע והמורכבות של מנגנון ההפעלה וההשפעה של כאב כרוני צריכים לבוא לידי ביטוי בסוג הטיפול שנבחר ובאופן בו ניגש לטיפול בו.



למה כדאי להיעזר ביוגה תרפיה כטיפול תומך עבור כאב כרוני?

“לתרגול היוגה ולכאב כרוני יש השפעה הפוכה על המוח"

Catherine Bushnell, PhD


יוגה תרפיה וכאב כרוני

יוגה תרפיה וטכניקות יוגיות מותאמות יכולות לסייע לאנשים שסובלים מכאב כרוני במספר דרכים. על ידי התאמת תרגול היוגה להתמודדות ולצרכים הספציפים של האדם, מתקיים טיפול תומך, המעצים את המתמודד ונותן לו כלים שיוכלו לסייע לו בחיי היום יום. ליוגה יש את היתרון הייחודי של שילוב טיפול פיזיולוגי עם שיטות מיינדפולנס וטכניקות נשימה, מה שמקנה ליוגה תרפיסטים דרך מקיפה להתמודד עם כאב כרוני גם מהאספקט הפיזיולוגי וגם מהפסיכולוגי.


1. על ידי תרגול ממוקד מיינדפולנס, אנשים מפתחים מערכת יחסים חדשה עם כאב, ההסכמה להפגש עם הכאב לצד המפגש עם הפילוסופיה של היוגה מפחיתות את ההשפעה הרגשית והפסיכולוגית שלו. תהליך זה פותח דלת להגברת החוסן ומספק מיומנויות התמודדות שלא יסולא בפז כדי לנווט את האתגרים של כאב כרוני. מחקר עדכני מעיד כי אפילו הכרות קצרה עם טכניקת המיינדפולנס גורמת לשינוי בתפיסה של כאב ואת האסוציאציה שלו עם רגש שלילי והשפעותיו.


2. אחד הדברים המרתקים שבפוטנציאל של היוגה תרפיה לעשות הוא לחווט מחדש את הנוירולוגיה של כאב כרוני. על ידי עיסוק בתרגולי יוגה ספציפיים, ניתן לעצב מחדש בהדרגה את תגובת המוח לכאב. מודעות ותשומת לב ממוקדת לתחושות בתוך הגוף קוטעות את תגובת הכאב האוטומטית, ומחליפות אותה בדפוסים חדשים של תפיסה ותגובה. תרגול היוגה מקושר לשינויים חיוביים שנראו בסריקות מוח, כגון: עלייה בצפיפות החומר האפור והפחתת מסה באמיגדלה (זהו החלק במוח ששולט בתגובת המתח - stress response ). תרגול היוגה לטווח ארוך נמצא כמשפיע על איזור ספציפי במוח אשר מעורב בפונקציות ביצועיות ובפרט הזכרון הפעיל.

כאשר אנשים חיים עם כאב כרוני ישנם שינויים בעלי אופי הגנתי, ולכן תרגולים אלו משפרים סימפטומים של כאב במגוון בעיות.


3. באספקט הפיזי, אנו מודעים כעת ליותר ויותר מקרים בהם אנשים שסובלים מכאב נמנעים מתנועה. התנהגות זו יכולה למעשה להחמיר את הבעיה, להחליש את השרירים ולהשפיע על הסובלים מבחינה פסיכולוגית. תרגול היוגה, כאשר מתורגלת בליווי אנשי מקצוע בעלי הכשרה מתאימה, מציעה את יתרונותיה בפן הפיזי כאשר התרגול מפגיש את הסובלים מכאב כרוני עם אימון גופני מותאם הפונה אל שורש הבעיה אשר יוצרת את הסימפטומים. לכן השילוב של מיינדפולנס ויוגה משפיע על הדרך בה אנו חווים כאב והיכולת להקל על המנגנונים הפיזיולוגיים שמופעלים נראה מבטיח.


4. חווית הכאב מעוררת את מערכת העצבים האוטונומית שלנו האחראית על מנגנוני ההישרדות, מעלה את רמות המתח ומשאירה את הגוף שלנו במצב השרדותי של "הילחם או ברח" לאורך זמן ממושך. למצב מתמשך זה השלכות מצטברות ומשמעותיות על הבריאות הפיזית והנפשית של האדם. יוגה הוכחה במחקרים רבים כמרגיעה ומשחררת את הגוף ממצב זה של מתיחות וכוננות גבוהה ובכך מסייעת למערכות הגוף לחזור לאיזון ולתפקוד טוב יותר.


5. יתרון נוסף נוגע לעובדה כי כאשר חיים לאורך זמן עם כאב הסכנה החברתית הגדולה ביותר היא התבודדות ולכן המפגש בתרגול הינו בעל משמעות גדולה מאוד: הקלה על תחושת הבדידות, שעשויה בעצמה להזיק ולהחמיר מצבים בריאותיים רבים. יוגה יכולה לייצר תחושת קהילתיות ושייכות, ומאפשרת את ההזדמנות להתחבר ולתרגל עם אנשים במצבים דומים לנו שנמצאים באותה סירה כמותנו.



להמשך העמקה הצטרפו להרצאות, לתרגול ללא עלות, לקורס להתמודדות עם כאב כרוני ותכנים נוספים של המומחים שלנו:







להמשך העמקה ויישום של יוגה תרפיה בתהליך הטיפול עם כאב כרוני, מומלץ לקרוא את המאמר פרוטוקול מפגשי יוגה תרפיה לכאב כרוני מאת אור ארליך גיגי.


תודה ליעל קולדוול על תרגום מתוך האתר the mind institute שעזר לכתיבת המאמר.


מספר מחקרים והמלצות לקריאה:

● שרון קולסינסקי MD, פרופסור לתרופות קליניות וראומטולוגית באוניברסיטת פנסילבניה, גילתה כי אנשים שתרגלו בשיעור איינגר יוגה מותאם פעם בשבוע למשך 8 שבועות דיווחו על ירידה משמעותית בכאב, ושיפור משמעותי בתפקוד הפיזי.

● סובהדרה אוונס, PhD, חוקרת באוניברסיטת קליפורניה במרכז הרופאי לוס אנג׳לס מצאה תגליות דומות עבור קבוצת נשים עם מחלת פרקים ראומטולוגית במחקר מצומצם יותר.

עמותת הארתיטיס (מחלת פרקים) ממליצה על יוגה שהותאמה לצרכים של המטופלים כדרך לצמצם סימפטומים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים כגון כאב, נוקשות, מתח וחרדה.

מטא-אנליזה של 17 מחקרים שכללו יותר מ1,600 משתתפים הסיקו שיוגה יכולה לשפר תפקוד יום יומי בקרב אנשים עם עקמומיות של עמוד השדרה הקשורה לפיברומיאלגיה אוסטיאופורוזיס, וגם נראה שיפור ברווחה הפסיכו-סוציאלית.

ניסוימחקרי על כאבי גב תחתון שהתחיל בשנת 2010, גילה שמשתתפים שתרגלו יוגה דיווחו על הפחתה משמעותית בכאב במהלך ביקורת של 4 שבועות, לעומת קבוצת הביקורת. (המדדים נקבעו לפי סולם כאבי גב של אברדין)

מחקר שבוצע בשנת 2019 קבע כי: ״הוכח שיוגה מפחיתה את המוגבלות בקרב מתמודדים עם כאב…. אפילו תנוחות היוגה הבסיסיות ביותר מכילות מרכיבים הנחשבים עיקריים בטיפוח כושר ההתאוששות, יוגה היא אמצעי מבטיח לשיפור החוסן והתוצאות הקליניות עבור אנשים עם כאב כרוני.״


בעוד שאין זה ממצה, המחקרים הנ"ל נותנים טיעון חזק מדוע כדאי להמשיך לחקור את השימוש ביוגה כטיפול תומך בכאב כרוני. ונותן בסיס קליני עבור רופאים ומורי יוגה להמשיך לשלב ולבנות תוכניות יוגה מותאמות עבור אוכלוסיית האנשים המתמודדים עם כאב כרוני.


398 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page