• יוגה תרפיה ישראל

יוגה כטיפול תומך עבור כאב כרוני- רקע בסיסי לעבודה עם כאב כרוני

תורגם על ידי יעל קולדוול מתוך האתר the mind institute


תוכן:

● יוגה תרפיה וכאב כרוני

● כאב כרוני: רקע כללי

● למה כדאי להיעזר ביוגה תרפיה כטיפול תומך עבור כאב כרוני?

● שיקולים חשובים עבור מטפלים ביוגה ורופאים מומחים


בשנים האחרונות הנושא של טיפול בכאב כרוני נכנס לתודעת הציבור הכללי. בזמן שמחקרים הסיקו שכאבי גב לא מטופלים כשורה ברמה הגלובלית ובמקביל ארה"ב מנסה לשקם קהילות ממשבר אופיאודי (מקרים רבים של שימוש יתר או התמכרות לתרופות משככות כאבים ממשפחת האופיאויד אשר הובילו למקרי מוות), רופאים מומחים וגם מטופלים חוקרים דרכים חדשות להתמודד עם סוגיית הבריאות הבהולה בקרב הציבור הכללי. אנשים המחפשים אלטרנטיבות יעילות מגלים ומאמצים יותר ויותר את תרגול היוגה עבור טיפול תומך בכאב הכרוני.


הסיבות והגורמים לכאב כרוני מורכבים וכבעיה רפואית ניתן לסווג אותה תחת נושאים רבים ומגוונים. החל מכאב שנוצר מהפרעה בסיסית (למשל- אנדומטוראוזיס) ועד בעיות שלד-שריר. במספר מקרים לא ניתן לאבחן את הסיבה או המקור לכאב, מה שעלול לרמוז על רצפטורים של כאב "שמוצתים לא בזמן הנכון" (בשפה פשוטה)- בעיה שאין לה פתרון פשוט וקל.


יוגה תרפיה וכאב כרוני

בניית תוכנית מותאמת עבור אנשים פרטיים הסובלים מכאב כרוני באמצעות טכניקות יוגיות עשויה לעזור להם במספר דרכים מגוונות. על ידי התאמת תרגול היוגה להתמודדות הספציפית של האדם, אנו יכולים הציע טיפול תומך במסגרת הרפואית, וגם אנו יכולים להעצים את האנשים ולתת להם כלים שיוכלו לסייע להם בחיי היום יום.

ליוגה יש את היתרון הייחודי של שילוב טיפול פיזיולוגי עם שיטות מיינדפולנס וטכניקות נשימה, מה שמקנה ליוגה תרפיסטים ורופאים מומחים דרך מקיפה להתמודד עם כאב כרוני גם פיזיולוגית וגם פסיכולוגית. חווית הכאב מעוררת את מערכת העצבים האוטונומית שלנו, מעלה את רמות המתח (סטרס) ומשאירה את הגוף שלנו במצב של "הילחם או ברח" לאורך זמן ממושך. יוגה הוכחה במספר מחקרים כמרגיעה ומשחררת את הגוף ממצב של מתיחות וכוננות גבוהה.

בנוסף, יוגה יכולה לייצר תחושת קהילתיות ושייכות, ומייצרת לאנשים הסובלים מכאב כרוני את ההזדמנות להתחבר ולתרגל עם אנשים במצבים דומים להם. הסכנה החברתית הגדולה ביותר עבור אנשים החיים עם כאב כרוני היא התבודדות, ולכן המפגש בתרגול הינו בעל משמעות גדולה מאוד: הקלה על תחושת הבדידות, שעשויה בעצמה להזיק ולהחמיר מצבים בריאותיים רבים.


כאב כרוני- רקע כללי

"כאב מתמשך עשוי לפתח מימד פסיכולוגי גם לאחר שהבעיה הפיזיולוגית נפתרה. עובדה זו בלבד מצביעה על הקושי בבחירת שיטת טיפול אחת, וזו הסיבה שבמקרים רבים נותני שירות רפואי מנסים מספר סוגים שונים של צעדים לקראת החלמה" Web MD

לפי ההערכה של cost of pain in Australia , סקר שבוצע ב2019, פילוח הגורמים והסיבות לכאב כרוני הינו:

○ פציעה (38%)

○ לא ידוע (31%)

○ שלד- שריר (לדוגמא: מחלות פרקים, מחלות ראומטולוגיות, כאבי ראש) (24%)

○ אחר (7%) (כולל כאב שנוצר בהתמודדות עם מחלות כמו סרטן)


העובדה שכמעט שליש מהסובלים מכאב כרוני הם ללא מקור ידוע מצביעה על האתגר העיקרי באופן בו ניגש לטיפול בבעיה. למרות שחשוב לציין שגם כאשר מקור הכאב ידוע, נדיר מאוד שישנה הקלה על הכאב בטווח הארוך.


למה כדאי להיעזר ביוגה תרפיה כטיפול תומך עבור כאב כרוני?

“לתרגול היוגה ולכאב כרוני יש השפעה הפוכה על המוח"

Catherine Bushnell, PhD


שנים של מחקר הוכיחו כי כאב כרוני מקושר להיקף רחב מאוד של השפעות שליליות על בריאות האדם. החל מסיכוי גבוה יותר לפיתוח מחלות נפשיות ועד בעיות במערכת הלב וכלי הדם. בבדיקה של סריקות מוח גם הצביעו על קשר בין כאב כרוני לבין שינויים במבנה ותפקוד המוח באזורים כמו קליפת המוח הקדם מצחית (prefrontal cortex) וההיפוקמפוס, אשר מעידים על התפתחות של חרדה ודיכאון. השינויים הפיזיולוגיים הם סימנים מדידים המראים את כובד המשקל הרגשי שכאב מחיל על הרווחה הנפשית של אנשים.


תרגול היוגה לעומת זאת מקושר לשינויים חיוביים שנראו בסריקות מוח. תרגילי מיינדפולנס בפרט הוכחו כבעלי השפעה על עלייה בצפיפות החומר האפור והפחתת מסה באמיגדלה (זהו החלק במוח ששולט בתגובת המתח - stress response ). תרגול היוגה לטווח ארוך נמצא כמשפיע על איזור ספציפי במוח אשר מעורב בפונקציות ביצועיות. בפרט הזכרון הפעיל/עובד, בהם זיהו שיפור אצל מי שמתרגל יוגה.


עבור אנשים שחיים עם כאב כרוני שינויים אלו במח הם בעלי אופי הגנתי, ולכן התערבויות המבוססות על מדיטציות מיינדפולנס משפרות סימפטומים של כאב במגוון בעיות. מחקר עדכני מעיד כי אפילו הכרות קצרה עם טכניקת המיינדפולנס גורמת לשינוי בתפיסה של כאב ואת האסוציאציה שלו עם רגש שלילי והשפעותיו.


באספקט הפיזי, אנו מודעים כעת ליותר ויותר מקרים בהם אנשים שסובלים מכאב נמנעים מתנועה. התנהגות זו יכולה למעשה להחמיר את הבעיה, להחליש את השרירים ולהשפיע על הסובלים מבחינה פסיכולוגית. תרגול היוגה, במידה ומתורגלת בליווי אנשי מקצוע בעלי הכשרה גבוהה, מציעה את יתרונותיה בפן הפיזי כאשר התרגול מפגיש את הסובלים מכאב כרוני עם אימון גופני מותאם הפונה אל שורש הבעיה אשר יוצרת את הסימפטומים. לכן השילוב של מיינדפולנס ויוגה משפיע על הדרך בה אנו חווים כאב והיכולת להקל על המנגנונים הפיזיולוגיים שמופעלים נראה מבטיח.


כמו תמיד, עולמות היוגה והרפואה נדרשים בעוד מחקרים נרחבים, עבי כרך, במיוחד בנושא זה. אך ישנם מחקרים אשר מצביעים על היעילות של שילוב היוגה בתהליך הטיפול בכאב כרוני, ועדיין ממשיכים לחקור.


להמשך העמקה ויישום של יוגה תרפיה בתהליך הטיפול עם כאב כרוני, מומלץ לקרוא את המאמר פרוטוקול מפגשי יוגה תרפיה לכאב כרוני מאת אור ארליך גיגי.


מספר מחקרים והמלצות לקריאה:

● שרון קולסינסקי MD, פרופסור לתרופות קליניות וראומטולוגית באוניברסיטת פנסילבניה, גילתה כי אנשים שתרגלו בשיעור איינגר יוגה מותאם פעם בשבוע למשך 8 שבועות דיווחו על ירידה משמעותית בכאב, ושיפור משמעותי בתפקוד הפיזי.

● סובהדרה אוונס, PhD, חוקרת באוניברסיטת קליפורניה במרכז הרופאי לוס אנג׳לס מצאה תגליות דומות עבור קבוצת נשים עם מחלת פרקים ראומטולוגית במחקר מצומצם יותר.

עמותת הארתיטיס (מחלת פרקים) ממליצה על יוגה שהותאמה לצרכים של המטופלים כדרך לצמצם סימפטומים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים כגון כאב, נוקשות, מתח וחרדה.

מטא-אנליזה של 17 מחקרים שכללו יותר מ1,600 משתתפים הסיקו שיוגה יכולה לשפר תפקוד יום יומי בקרב אנשים עם עקמומיות של עמוד השדרה הקשורה לפיברומיאלגיה אוסטיאופורוזיס, וגם נראה שיפור ברווחה הפסיכו-סוציאלית.

ניסוימחקרי על כאבי גב תחתון שהתחיל בשנת 2010, גילה שמשתתפים שתרגלו יוגה דיווחו על הפחתה משמעותית בכאב במהלך ביקורת של 4 שבועות, לעומת קבוצת הביקורת. (המדדים נקבעו לפי סולם כאבי גב של אברדין)

מחקר שבוצע בשנת 2019 קבע כי: ״הוכח שיוגה מפחיתה את המוגבלות בקרב מתמודדים עם כאב…. אפילו תנוחות היוגה הבסיסיות ביותר מכילות מרכיבים הנחשבים עיקריים בטיפוח כושר ההתאוששות, יוגה היא אמצעי מבטיח לשיפור החוסן והתוצאות הקליניות עבור אנשים עם כאב כרוני.״


בעוד שאין זה ממצה, המחקרים הנ"ל נותנים טיעון חזק מדוע כדאי להמשיך לחקור את השימוש ביוגה כטיפול תומך בכאב כרוני. ונותן בסיס קליני עבור רופאים ומורי יוגה להמשיך לשלב ולבנות תוכניות יוגה מותאמות עבור אוכלוסיית האנשים המתמודדים עם כאב כרוני.


103 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול