כיצד היוגה תרפיה יכולה לעזור לילדים ולילדים בעלי צרכים מיוחדים? 
top of page

כיצד היוגה תרפיה יכולה לעזור לילדים ולילדים בעלי צרכים מיוחדים? 

עודכן: 2 באוג׳ 2023

ילדים היום חווים קשיים רבים כמו קשיים רגשיים, רמות גבוהות של לחץ ואף חרדה, מוטיבציה נמוכה לפעילות חברתית ולימודית, קשיי למידה ובעיות התנהגות. כאשר ילדים חיים גם עם כאב, בעיות פיזיות, בעיות בעיבוד חושי או שפשוט מפרשים ומקיימים את העולם סביבם בצורה קצת שונה מאחרים הם יכולים למצוא את חיי היום-יום מלחיצים אף יותר מבני גילם. בדיוק כמו מבוגרים גם ילדים המתמודדים עם בעיות בריאות נפשיות או גופניות (והמטפלים בהם) יכולים להפיק תועלת מהכלים שהיוגה תרפיה מציעה.

העבודה עם היוגה מתחילה עם הגוף ברמה מבנית, עוזרת לייצב ולרווח את חוליות עמוד השדרה, להגביר את הגמישות ולחזק את השרירים ורקמות החיבור. במקביל, האיברים הפנימיים מגוונים ומתחדשים; האפידרמיס, מערכת העיכול, הלימפה, הלב וכלי הדם והריאות מטוהרים מרעלים וחומר פסולת; מערכות העצבים והאנדוקריניות מאוזנות ומגוונות; ותאי המוח מוזנים ומגרים. התוצאה הסופית היא בהירות מחשבתית מוגברת, יציבות רגשית ותחושת רווחה כללית גדולה יותר. מכיוון שיוגה פועלת בכל כך הרבה רמות שונות, יש לה פוטנציאל רב כטיפול יעיל למחלות כרוניות ולמצבים שאינם מגיבים היטב לשיטות טיפול קונבנציונליות.

יוגה תרפיה הולכת ונחקרת יותר ויותר בעולם המדעי והממצאים הולכים ותומכים במה שבמזרח יודעים כבר אלפי שנים- יוגה יכולה לתמוך ולשפר את איכות חיינו במפגש עם התמודדויות פיזיות ורגשיות רבות. הדבר אינו שונה כאשר מדובר ביוגה תרפיה כגישה הוליסטית לתמיכה בילדים עם צרכים מגוונים, לרבות אלו עם קשיי וויסות חושי, הפרעות קשב וריכוז והתמודדויות נפוצות אחרות. על ידי שילוב תרגולים יוגיים, איורוודה והבנה מקיפה של הצרכים הייחודיים של כל ילד, יוגה תרפיה מציעה מגוון יתרונות המשפיעים לטובה על רווחתו הפיזית, הנפשית והרגשית.



אז כיצד היוגה תרפיה יכולה לסייע עם צרכים מיוחדים?

קשיים בעיבוד חושי (SPD):

במצבים של עומס חושי טיפול ביוגה תרפיה יספק כלים להתמודדות על ידי שימוש בתרגולי הרגעה וויסות. לדוגמא, תרגילי נשימה עמוקה, כגון "נשימת בלון", עוזרים לווסת את מערכת העצבים ומעודדים הרפיה. גם תנועות עדינות ואיטיות ותנוחות מרגיעות, כמו תנוחת העובר או הנחת רגליים על הקיר, מקדמות תחושת נינוחות והקלה על העומס. במקרים של תת-היענות חושית טיפול ביוגה תרפיה יעודד אינטגרציה חושית באמצעות תרגולים מעוררים. לדוגמא, עיסוק בתנוחות ממוקדות חישה הכוללות חקר מרקמים ותחושות שונות, יכול לעזור לשפר את ההיענות החושית. בתרגולים הללו ניתן גם לשלב אביזרים כמו כדורי טיפול או מחצלות עם מרקמים שיכולים לספק קלט חושי נוסף.

הספקטרום האוטיסטי (ASD):

במצבים של אתגרי תקשורת חברתית, טיפול ביוגה יכול ליצור מרחב בטוח ולא שיפוטי לפיתוח מיומנויות התקשורת החברתית של הילד. תנוחות שיתופיות (כמו "חברים לתנוחות עץ") מעודדות שיתוף פעולה, אמפתיה ואינטראקציה עם בני גילם ופעילויות המבוססות על מיינדפולנס (כגון "התבוננות במחשבות") משפרות את המודעות העצמית והוויסות הרגשי של הילד.

במקרים של התנהגויות חוזרות יוגה תרפיה מציעה אלטרנטיבות לחזרתיות על ידי הכנסת תנועה מכוונת ותשומת לב. רצפים הכוללים תנועות זורמות, כמו ברכות שמש, עוזרים לתעל אנרגיה ומספקים מוצא מובנה. לצד אלה התמקדות בנשימה ובמודעות לגוף מטפחת מיינדפולנס, ומפחיתה את הצורך בהתנהגויות חוזרות ונשנות.

ADHD/ADD:

כאשר ישנו חוסר מיקוד ואימפולסיביות טיפול ביוגה יתמוך בהגברת מיומנויות הריכוז והוויסות העצמי. לדוגמא, תרגילי נשימה מודעים, כגון "נשימת דבורה", משפרים את טווח הקשב ומפחיתים את רמת האימפולסיביות. תנוחות איזון, כמו "לוחם III", מטפחות מיקוד ומודעות לגוף ושילוב טכניקות הדמיה משפרות את יכולת הריכוז והשימוש בדמיון אצל הילד.

בהתמודדות עם חוסר שקט והיפראקטיביות טיפול ביוגה ישלב שיטות הרגעה להפחתתם. לדוגמא, תנועות איטיות וקצביות, כגון "זרימת נשימה של גל", מקדמות הרפיה ומשחררות עודף אנרגיה ותנוחות משקמות, כמו "תנוחת דג נתמכת", מספקות תחושה של קרקע וקלות.



אלמנטים מרכזיים בעבודה של יוגה תרפיה עם ילדים:

  • פרספקטיבה יוגית על החושים: היוגה רואה בחושים שער למודעות עצמית ואיזון פנימי, כל חוש הוא מסלול לחיבור לסביבה החיצונית והפנימית. באמצעות תרגולים ממוקדי חושים, ילדים יכולים לפתח הבנה עמוקה יותר של החוויות החושיות שלהם ולטפח מערכת יחסים הרמונית יותר עם סביבתם.

  • איורוודה לילדים: יוגה תרפיה משלבת עקרונות איורוודיים (רפואה הודית מסורתית), תוך שימת דגש על חשיבותן של גישות אישיות לכל ילד, תזונה מתאימה, המלצות אורח חיים ושגרות תומכות המותאמות לאבחון הייחודי של כל ילד.

  • התאמת התרגול לכל ילד באופן אישי - ניתוח פעילות: יוגה תרפיה מבוססת על גישה גמישה המסוגלת להתאים את התרגול לצרכי הילד. נראה את זה בא לידי ביטוי בשינוי תנוחות, רצפים ותרגולים כדי לענות על היכולות והדרישות הספציפיות של כל ילד. המיומנות ליצירת ההתאמות מאפשרת לשמור על בטיחות הילד ולאפשר שימוש אופטימלי ביתרונות הטיפוליים של התרגול.

  • חשיבותם של כלי הערכה ופרספקטיבה הוליסטית: היכולת להשתמש בתהליך טיפולי מסודר הכולל כלי הערכה ומדידה, קביעת מטרות טיפול, מעקב אחר התקדמות הטיפול, שינויים והתאמת הטיפול והמלצות להמשך הוא בעל חשיבות רבה. היכולת להנכיח ולהנגיש את העשייה הטיפולית, להראות את אפקטיביות הטיפול וכן לגורמים ביטוחיים וממנים מטיבה את שיתוף הפעולה מצידם. כלי הערכה עוזרים להעריך את החוזקות, האתגרים וההתקדמות של הטיפול. על ידי שילוב נקודות המבט של המסורת המערבית והיוגית כאחד, מקבלים הבנה מקיפה של צרכי הילד. גישה הוליסטית זו מאפשרת התערבויות טיפוליות פרטניות המתייחסות להיבטים פיזיים, קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים של רווחת הילד.


ניתן לראות כי יוגה תרפיה מציעה גישה עוצמתית והוליסטית לתמיכה בילדים על מגוון צרכיהם, גישה שיכולה להשתלב לצד טיפולים קונבנציונלים וניתן להשתמש בכלים מתוכה לשילוב בטיפולים מסוגים אחרים (כגון טיפולים פרא רפואיים). ליוגה תרפיה יתרונות טיפוליים רבים וביכולתה לסייע לילדים הזקוקים לכך.

הצטרפו אלינו למסע של למידה



119 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page