יוגה תרפיה לבעיות שינה
top of page

יוגה תרפיה לבעיות שינה

עודכן: 10 בינו׳

שינה זה די חשוב אה? באופן אישי השינה שלי די טובה וקשה להפריע לה אבל גם אצלי התקופה האחרונה עשתה שינוי מהותי בשינה ובמשך חודש- חודשיים הופרעה לחלוטין. 

ועכשיו כשחזרתי לישון טוב,יש לי את הכוחות והיכולת לכתוב לעולם (או פשוט למי שיקרא) על יוגה תרפיה ואיך היא יכולה לעזור לנו לשיפור השינה.


אז כמו שכתבתי בעיצומה של המלחמה בישראל, הפרעות שינה הפכו לנושא נפוץ המשפיע על חלק ניכר מהאוכלוסייה. בחדשות דיווחו כי מאז תחילת המלחמה, כ-63% מהישראלים מתמודדים עם בעיות שינה. אבל בחדשות מדווחים על כל מיני דברים ויותר חשוב זה איך יוגה תרפיה יכולה לעזור לך לישון טוב יותר, במיוחד בזמני מתח.  


בואו נבין רגע למה יוגה תרפיה עוזרת לשינה וזה מתחיל במערכת העצבים והשינה:


זה חיוני להבין את השפעת הלחץ על מערכת העצבים כשמתייחסים להפרעות שינה. מתח כרוני יכול לעורר תגובת יתר של מערכת העצבים, המכונה בדרך כלל תגובת "הילחם, קפא או ברח", המעכבת את המעבר למצב רגוע ונינוח המתאים לשינה. יוגה תרפיה מספקת גישה הוליסטית לאיזון מחדש של מערכת העצבים, טיפוח הרפיה ויצירת סביבה מתאימה לשינה טובה יותר.


יוגה תרפיה לשינה:


1. טכניקות עבודת נשימה והרפיה:


    שילוב עבודת נשימה מודעת, כגון הארגת הנשיפה או נשימה סרעפתית או נשימה חלופית של נחיריים (לסתום נחיר אחד, לנשום מהשני ולהחליף בינהם), יכולה לאותת לגוף לעבור מתגובת לחץ לתגובת הרפיה. טכניקות אלו עוזרות להרגיע את מערכת העצבים ומכינות את הגוף לשינה רגועה.



2. תרגול אסאנה:


    תנוחות ומתיחות יוגה עדינות משחררות מתח מהגוף, ומעודדות הרפיה גופנית. תרגול אסאנה יוגה עקבי יכול להקל על מתח השרירים, לשדר למערכת העצבים שהכל בסדר, להקל על אי נוחות גופנית ולתרום לחוויית שינה טובה יותר.



3. יוגה נידרה:


    המכונה לעתים קרובות "שינה יוגית", יוגה נידרה היא טכניקת מדיטציה מודרכת שנועדה לגרום למצב של הרפיה מודעת. זה כולל תשומת לב שיטתית לחלקים שונים בגוף, מודעות לנשימה והדמיה. יוגה נידרה הראתה הבטחה בהפחתת חרדה, מתח ונדודי שינה.

תרגול עתיק זה, משמש כגשר טרנספורמטיבי בין ערות לשינה עמוקה. במהלך מפגש יוגה נידרה, המתרגלים מודרכים בתהליך הרפיה שיטתי, המעודד את הגוף להיכנס למצב של מנוחה עמוקה בזמן שהנפש נשארת מודעת. איזון עדין זה מאפשר שחרור של מתח מצטבר, מטפח סביבה מעודדת לשינה עמוקה. על ידי התעמקות בדקויות של מודעות לנשימה, סריקת גוף והדמיה, יוגה נידרה לא רק עוזרת להקל על בעיות שינה מיידיות אלא גם מטפלת בגורמים השורשיים של מתח וחרדה. ההשפעות הטיפוליות שלו משתרעות מעבר לתחום הפיזי, מגיעות למחוזות של רווחה רגשית ונפשית, מה שהופך אותה לתרגול בעל ערך עבור אלה המחפשים הפוגה מהמהומה שעלולה להתלוות לתקופות מאתגרות. אנשים המתרגלים אותה מוצאים מקלט לגילוי עצמי, חוסן, ובסופו של דבר, דרך לשינה טובה אפילו בתוך הכאוס של העולם החיצון.



4. מדיטציה ותרגילי מיינדפולנס:


    מדיטציה ותרגילי מיינדפולנס מטפחים מודעות לרגע ההווה, ומפנים את התודעה הרחק מגורמי לחץ שעלולים לתרום להפרעות שינה. מדיטציה קבועה יכולה לשפר משמעותית את הרווחה הנפשית הכללית ולשפר את איכות השינה.



5. יצירת טקס לפני השינה:


    ביסוס שגרה מרגיעה לפני השינה, שילוב תרגולי יוגה והרפיה עדינים, מאותתים לגוף שהגיע הזמן להירגע. עקביות בטקסים לפני השינה עוזרת לווסת את הקצב הצירקדי, ומעודדת מחזור שינה-ערות טבעי יותר. לדוגמא: מקלחת חמה לפני שינה, המנעות ממסכים כשעה לפני כניסה למיטה, אפשר לעשות דברים שמרגיעים כמו קריאת ספר, שתיית תה או אפילו חיבוק טוב. 




בזמנים של קשים, אישיים או לאומיים רמות הלחץ מסלימות, מה שמחריף אתגרים שונים אך גם כאלה הקשורים לשינה. יוגה תרפיה מציעה מגדלור והתייחסות גוף נפש על ידי מתן כלים נגישים לניהול מתח, טיפוח חוסן ושיפור איכות השינה. השילוב של תרגילי יוגה בחיי היומיום הופך לאסטרטגיה מעצימה עבורינו ביומיום יום וגם בימים בהם אנחנו מנווטים במורכבות של זמנים סוערים כאלה.



קישורים רלוונטים נוספים:

179 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page