כוחה של מודעות
top of page

כוחה של מודעות

עודכן: 6 באוג׳ 2023

"...אם נלך ונעמיק, נתרגל ונתבונן נראה שאותה תבונה, זמינה לנו תמיד. אם בידינו המפה והליווי המתאים, נוכל ללמוד להגיע לשם מתי שנרצה. נוכל לפעול ולקחת החלטות מתוך אותה בהירות דעת.."


מודעות- "הבאת דבר מה לכדי ידיעה". היה זה אפלטון שהמליץ "דע את עצמך" ואריסטו הרחיב ואמר "חיים ללא חקירה אינם שווים לחיותם". לא פעם שמענו את ההתייחסות לידע ככוח ובימינו, המדע הלך וצבר כוחו כמו היה לאחת הדתות הגדולות של התקופה. אז מאיפה החשיבות שמייחסים לידע? כוחו טמון בעובדה שמה שנסתר מפנינו משפיע על הדברים מתחת לפני השטח, ואיננו יודעים לפעול עליו (או איתו). הידע שאנחנו חושפים הוא בסיס לפעולה, בכל תחום. כך גם העולם שאנחנו חיים בו נראה לעיתים קרובות כאוטי, חסר חוקים. עד שחוקרים את טבע האדם והעולם.


אם נסתכל על עצמנו כחוקרים של עולמנו הפנימי, נמצא רובדים עמוקים. כמו בכל מסע בטריטוריה חדשה, נרצה להעזר במפה, רצוי כזו שמגיעה עם מדריך. העולם המערבי התעסק וחקר את מעמקיה של הנפש, אך במזרח חקירה זו נערכה באופן קצת שונה וכך גם הממצאים שהגיעו אליהם. במזרח מצאו שהרגשות והמחשבות שלנו הם תוצר לוואי של ההכרה שלנו- אותו מכשיר המשמש אותנו לקליטה של החושים ותפקודנו בעולם. אבל מתחת לאותם תפקודים ורשמים של ההכרה, הם המשיכו לחקור ומצאו רובדים נוספים. הם גילו שהמחשבות והרגשות שלנו חולפים ומשתנים כל הזמן ושביכולתה של ההכרה להיות בשליטה על אותן תנודות בלתי פוסקות שהיא מייצרת. כשאלה מושקטות ונרכשת שליטה, מתגלה איכות חדשה. תבונה פנימית. שקטה, אך יציבה. גם אם לא תרגלנו מדיטציה מימינו, נוכל לזהות ניצוצות של אותה תבונה. רגעים שכולנו חווינו אך לא יודעים לשים עליהן תווית שם. אלה אותם רגעים של תחושת בטן על סף של ידיעה עמוקה, שאיננה נובעת ממסקנה רציונאלית. משהו בתוכנו, פשוט יודע. הרבה פעמים רגעים כאלה של תבונה מתגלים אלינו ביד המקרה. אך אם נלך ונעמיק, נתרגל ונתבונן נראה כי אותה תבונה, זמינה לנו תמיד. אם בידינו המפה והליווי המתאים, נוכל ללמוד להגיע לשם מתי שנרצה. נוכל לפעול ולקחת החלטות מתוך אותה בהירות דעת, מתוך אותו חיבור וידיעה פנימית- לא עוד יד המקרה ותחושה רנדומאלית. וככל שהדבר נראה לא יאמן, מבעד לאותה תבונה אינהרנטית, ישנה שכבה נוספת. הו, הרגעים בהם שכבה זו מתגלה הם חמקמקים ומסקרנים אפילו עוד יותר. שלא נאמר מענגים.


"..האימון, מעודד את האפשרות להרגיש ולהפסיק לפחד מהפחד והכאב שטבוע בקיום שלנו. אנחנו למדים, יותר נכון חווים, את המשמעות שלנו כאן ומה עושה לנו טוב אמיתי, כזה שנשאר איתנו ומזין אותנו.."


אלה אותם רגעים מופלאים, כשאנו נותרים חסרי מילים אל מול הבריאה, אולי מול נוף מהפנט, אולי מול התרחבות הלב, אל מול אהבה גדולה, ברגע של תפילה ממעמקי הנשמה וברגעים מסויימים של מדיטציה עמוקה. רגע אחד, חמקמק, שאין מילים לתארו אך התחושה היא שיד אלוהים נגעה בדבר. ובכל היא. התחושה היא שנגענו בניצוץ אלוהי שנמצא בתוכנו, התרחבות של לב עד לתחושה שאין עוד מקום, אותה תחושה של אחדות עם הבריאה. אבל אלה מילים ואנו מוגבלים על ידן בניסיון לתאר דבר שאין לתארו.


אך אין ספק שאם חוויתם חוויה שכזו, סביר שלא תשכחו במה מדובר. אז מסתבר שגם לשם, יש מפה. וגם הדרך לשם עוברת בחקירה. והתמדה. גם לאותם רגעים אפשר לחזור ולהתחבר שוב ושוב. להרחיב את הלב, לחוש את פלא הבריאה.


אז מה הקשר למודעות? דרכה אנחנו עוברים. המודעות היא הכלי שדרכה אנחנו צועדים, ואותה יש לפתח. לא רק בשביל להגיע לאותם רובדים. פיתוח של מודעות הופך את הדרך בעולם לנעימה, הרבה יותר. אנו מפתחים מודעות לגוף ודרכה לומדים לדאוג לו. מפתחים מודעות לתודעה שלנו, למחשבות, לרגשות ואלה הופכים לסממנים, לכלים בשירות התודעה במקום לשולטים בה. כך שמתאפשרת לקיחת החלטות שמטיבות עם המטרות ששמנו לעצמנו וגם מטרות אלו הופכות תואמות יותר ויותר את החיבור פנימה. אגב, הרחק הרחק מאפטיות, להפך. האימון, מעודד את האפשרות להרגיש ולהפסיק לפחד מהפחד והכאב שטבוע בקיום שלנו. אנחנו למדים, יותר נכון חווים, את המשמעות שלנו כאן ומה עושה לנו טוב אמיתי, כזה שנשאר איתנו ומזין אותנו ולומדים להבדיל אותו ממה שמייצר לנו הנאה אך משאיר ריקנות אחריו. אנחנו משפרים את מערכות היחסים שלנו ולומדים לדאוג להזנה הדדית של כל מה שמקיים אותנו. פשוט כי אנחנו מתבוננים בכנות, בחמלה ומבלי להסיר מבט כשקשה. ואוספים ידע. מודעות. ביותר ויותר רגעים בדרך נבחין שיש לנו עוגן פנימי, שנשאר איתנו, יציב. לא משנה כמה סוער בחוץ, נשמע חיבור פנימה לקול תבונה ונלמד לשים בו מבטחנו.נראה שקיעה או חיוכה של משפחה ונחוש את התרחבות הלב לאור האהבה. אבל עד אז פשוט נגלה שיש לנו עוד ועוד מעצמנו.


רון אורן היא עו"ס, מורה ליוגה ומטפלת ביוגה תרפיה, יזמית ופועלת לקידום תחום היוגה תרפיה בישראל.


*מטפלת ביוגה ורוצה לחלוק מהידע והניסיון שלך? אנחנו מזמינות אותך לקבל במה לידע שלך ובמידת הצורך את האפשרות לקבל יעוץ ועריכה למאמר שלך yogatherapyisrael@gmail.com

44 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page