יוגה תרפיה, מקצוע חלוצי בישראל
top of page

יוגה תרפיה, מקצוע חלוצי בישראל


אני זוכרת את הרגעים האלה שהתגבשה דעתי והתבהר לי הפוטנציאל הטיפולי שטמון בתרגול היוגה- סרק מוחי בתיוג קוגנטיבי את הדברים שנפרמו וכל אותם פעמים שנכנסתי לשיעור עם איזה עניין "לחפור" בו ויצאתי ללא שום צורך. תהליכים שלא קרו גם בשלוש שנים של לימודי עבודה סוציאלית או טיפול פסיכולוגי.

אז הפכתי את האינטרנט. להבין איך ולמה, מי עוד חש כמוני ויותר מהכל איפה לומדים איך לפרוט על כל הקסם הזה. מצאתי. ואפילו בארץ, אפילו מוכר על ידי הארגון הבינלאומי. כמה היה חשוב לי שדברים יהיו מוכרים. ככה בכלל הגעתי לעבודה סוציאלית, אבל זה כבר סיפור אחר.


בכל מקרה, נראה שהעולם מגלה עוד ועוד מיכולות הריפוי של היוגה אז לכל המתעניינים בתחום, יש פה קצת סדר:


אז מה בעצם ההבדל בין יוגה ליוגה תרפיה?

מי שמתרגל יוגה מספיק זמן חש על תודעתו וגופו את פוטנציאל הריפוי הטמון ביוגה. אז כולנו יודעים שכל יוגה בפוטנציאל שלה היא טיפולית ומעודדת החלמה, אך ההבדל בין יוגה ליוגה תרפיה טמון בכך שיוגה תרפיה מתמחה בשימוש והתאמה של הכלים היוגיים (תנוחות, עבודת נשימה, טכניקות מדיטציה, הרפיה ועוד) באופן מותאם לצרכיו הפיזיים, מנטליים והריגשיים של האדם.


למי יוגה תרפיה מתאימה?

להבדיל מתרגול היוגה הפיזי שנפוץ במיוחד במערב, יוגה תרפיה מתאימה לכל רמה תפקודית ויכולה לסייע לאנשים שלא יכולים לזוז בכלל כמו גם לאנשים פעילים. ההסבר לכך טמון במודל היוגי הייחודי של בריאות. משום ההוליסטיות שבו- ההתייחסות היא לכלל האספקטים בחיים ולא התמקדות נפרדת בכל מערכת או איבר בגוף. משום כך, היא דרך בטוחה לעבוד עם היכולות הטבעיות של הגוף והתודעה על מנת להביא לרווחה אישית ותחושה גופנית- נפשית מטיבה.


יוגה תרפיה, זה מוכח?

למרות הקושי הקיים במדידה אמפרית (בשל השוני בין המטפלים והטכניקות השונות שהיו בוחרים), ישנם יותר ויותר מחקרים בעולם המערבי שהולכים ומגבים את היוגה תרפיה ואת הכלים שלה. כך גם עדויות הולכות ומצטברות מתוך התנסות ישירה של המטופלים ביוגה תרפיה.

אוקי, אז מה קורה בתחום היוגה תרפיה בישראל?

בימינו, יוגה תרפיה מתחילה את צעדיה בישראל כמו כל בכל מקצוע חלוצי, בעיקר באופן פרטי, ביוזמות שהן פרי תשוקתם של העוסקים בו ובהתנדבות עם אוכלוסיות שונות. לאט לאט אפשר להתחיל לראות את הצעדים הראשונים של כניסה למערכות מוסדיות לדוג' בתי סוהר ובתי חולים.

באופן מרוכז יותר, ארגון מורי היוגה לוקח על עצמו את ריכוז התחום של היוגה תרפיה ועושה מאמציו לקידום התחום. בעולם, הארגון המרכזי הפועל בתחום הינו ארגון היוגה תרפיה הבינלאומי (IAYTׂׂׂ).



מי נחשב בארץ למטפל ביוגה?

בימינו, מנסים להחליט על תנאי הסטנדרטיזציה בארץ, יש הקוראים להנחיל את הסטנדרטיזציה של הארגון הבינלאומי, ויש הקוראים להבנותו באופן ייחודי לישראל.

מה שבטוח, שהתשוקה לידע והתמחות שמאפיינת את ישראל, הובילה לכך שגם בתחום היוגה תרפיה ישנם מורים מעולים בעלי ידע וניסיון רב. ישנם מספר בתי ספר ליוגה תרפיה בישראל שהוקמו על ידי מיטב המורים המעולים בארץ, ההבדלים בינהם טמונים בעיקר בהתמחויות והסגנון של מוביליהם. ישנם בתי ספר בהם תכניות ארוכות או קצרות יותר, מוכרות על ידי הארגון הבינלאומי או נוקטים יותר בגישה המסורתית של היוגה, אבל ההבדל העיקרי בינהם טמון בעיקר בצדדים השונים שהם מדגישים ביוגה תרפיה. כל מורה הוא עולם של ידע ויוגה תרפיה הוא עולם שלם לחקור בו על צדדיו ועומקיו.

בהוקרת תודה על הידע, העוסקים בהפצתו ועל דרך שנתיביה עדיין לא נסללו.

רון


מוזמנים לשמוע עוד על המקום בו נמצאת היום היוגה תרפיה בישראל, על החזון אליו מובילים מהעומדים בראש, להכיר את רובן של מקימות בתי הספר ליוגה תרפיה ולהבין איפה עומדת הסטנדרטיזציה של המקצוע בישראל.

כנס היוגה תרפיה דצמבר 2020, בפאנל בנושא "יוגה תרפיה בישראל, קווים לדמותו של מקצוע חדש" בהשתתפות: ציפי נגב, מיכל ירקוני, איריס קליין, תמר מרנין, גלית לוין וחן אורבך.


*מטפלת ביוגה ורוצה לחלוק מהידע והניסיון שלך? אנחנו מזמינות אותך לקבל במה לידע שלך ובמידת הצורך את האפשרות לקבל יעוץ ועריכה למאמר שלך yogatherapyisrael@gmail.com


148 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page