יוגה תרפיה ליתר לחץ דם
top of page

יוגה תרפיה ליתר לחץ דם

עודכן: 6 באוג׳ 2023

יתר לחץ דם או לחץ דם גבוה, הינו מצב כרוני נפוץ, אשר עלול לפגוע בצורה משמעותית בבריאות. המאמר יסקור את הפתולוגיה ,אפדימיולוגיה ,הגורמים למחלה ואת הדרכים בהם תרגול יוגה תרפיה יכול להועיל.

לחץ הדם הוא הלחץ שמפעיל הדם על דפנות כלי הדם כאשר הוא זורם בהם. כאשר לחץ הדם גבוה מהרגיל, ישנם השפעות מרחיקות לכת על פעילות הגוף, שעלולות לגרום לפגיעה קשה בתפקוד של איברים ומערכות חיוניות בגוף.

בישראל ישנם כמיליון בני אדם עם יתר לחץ דם, ומוערך שכרבע מהם אינם מודעים לכך. בשל כך מכונה המחלה "הרוצח השקט".

במרבית המקרים לא ניתן להצביע על גורם ישיר ליתר לחץ דם ואז המצב מוגדר כלחץ דם ראשוני. ישנם מחלות או תרופות מסוימות הגורמות להעלאת לחץ הדם ואז המצב מוגדר כיתר לחץ דם שניוני.

לחץ הדם מושפע מגורמים שונים ובעיקר מפעילות הלב, גמישות כלי הדם, נפח הדם והמערכת ההורמונלית.

ישנם מספר גורמי סיכום אשר מעלים סיכון לפתח יתר לחץ דם, ביניהם, השמנת יתר, סוכרת, אורח חיים יושבני, תזונה מרובת מלח ושומן רווי, עישון , צריכת אלכוהול ומתח נפשי.

יתר לחץ דם מהווה גורם סיכון למחלות רבות, ביניהם, היווצרות של קרישי דם והעלאת הסיכון לשבץ מוחי והתקף לב, אי ספיקת לב, סוכרת, אי ספיקת כליות ופגיעה בראייה. לפי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב ,( CDC )centers for disease control and prevention, כ־7 מכל 10 אנשים שלוקים בהתקף לב הראשון סובלים מיתר לחץ דם, כ־8 מכל 10 אנשים שלוקים בשבץ מוחי ראשון סובלים מיתר לחץ דם ול 7 מכל 10 אנשים עם אי ספיקת לב כרונית יש לחץ דם גבוה.

הטיפול התרופתי ללחץ דם גבוה פועל במספר מנגנונים: תרופות משתנות, תרופות שפועלות על מערכת העצבים הסימפטטית ותרופות שמרחיבות את כלי הדם (6).

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים שתרגול יוגה יכול להשפיע לטובה על מצבם של אנשים עם יתר לחץ דם. במטה אנליזה שנעשתה ב2013 נסקרו 17 מחקרים שנבחרו על ידי החוקרים מתוך גוף ידע של מעל 700 מחקרים. מסקנת החוקרים הייתה שתרגול יוגה יכול להביא להורדה בערכי לחץ הדם בערכים שבין 4-8 mmHg, סיסטולי ודיאסטולי. 1)). אומנם ההפחתה שהמחקרים הראו היא מתונה, אבל יש לכך השפעה קלינית משמעותית מכיוון שהורדה של לחץ דם דיאסטולי ב2 mmHg יכול להפחית את הסיכון לחלות במחלות לב ב6% ובשבץ ב15% (2)

יוגה תרפיה הוא שימוש בכלים שונים של יוגה על מנת לטפל במחלה או מצב בריאותי מסוים. לפי המורה המשפיע Desikachar T.K.V, יוגה תרפיה נעשית בדרך של התאמת אימון יוגה טיפולי המותאם באופן אישי לתלמיד, בהתאם למטרת הטיפול והמאפיינים האישיים שלו. תפקיד המורה בתהליך הוא לאבחן את הגורמים למצב ממנו סובל התלמיד, להתאים אימון שיפעל לאיזון אותם הגורמים וללמד את התלמיד כיצד לבצע את האימון בצורה נכונה. התרגול נעשה באופן עצמאי על ידי התלמיד.


כאמור, ברוב המוחלט של המקרים לא ניתן לקבוע מה הסיבה ליתר לחץ דם, אולם ניתן להצביע על מספר גורמי סיכון, עליהם תרגול יוגה יכול להשפיע. הפחתת גורמי הסיכון, תקטין את הסיכוי שהאדם יפתח יתר לחץ דם ועשויה למנוע החמרה אצל אנשים כשכבר סובלים מיתר לחץ דם.

יוגה תרפיה יכולה להשפיע לטובה על גורמי הסיכון הבאים:

  • השמנת יתר - מספר מחקרים אפידמיולוגיים גדולים שנעשו הראו קשר בין השמנת יתר, ליתר לחץ דם. מחקרים נוספים הראו, שהפחתה מתונה במשקל עשויה להפחית לחץ דם ולמנוע טיפול תרופתי.(4) נמצא שתרגול ארוך טווח של יוגה עשוי לעזור למתרגל לשמור על משקל תקין (5). תרגול לשמירה על משקל יכלול דגש על תרגול תנוחות( אסנה) ובמיוחד בעמידה, במידת האפשר מומלץ לתרגל תנוחות הפוכות. באופן כללי, תרגילי הנשימה יפעלו לחיזוק הנשיפה. לדוגמא נשימת קראמה בה מחלקים את הנשיפה לשניים או שלושה חלקים.

  • אורח חיים יושבני- אחד הכלים החשובים של יוגה תרפיה הוא vihara niyama, שמירה על אורח חיים בריא ומאוזן. העבודה לאיזון אורח חיים יושבני, מתחילה בהעלאת המודעות של התלמיד לנושא. אנשים רבים חושבים שאם הם עוסקים בפעילות גופנית קבועה לאחר יום העבודה, הם מאזנים את העובדה שהם ישבו שעות רבות במהלך היום. יש להסביר שהדבר לא נכון. הדרך הנכונה היא להפחית כמה שיותר את זמן הישיבה ולעשות הפסקות רבות ככל האפשר לצורך עמידה והליכה. מומלץ ללמד מספר תנועות או תרגילים פשוטים אותם ניתן לבצע במשרד או בבית וכך להפוך את ההפסקה לאימון קצרצר ומתגמל. אם התלמיד ירגיש הקלה בתחושה הכללית ובמפרקים הסבירות שהוא יסגל לעצמו הרגל זה, יגדל.

  • תזונה מרובת מלח ושמן נמצאה כתורמת להתפתחות יתר לחץ דם. Ahara niyama היא כלי נוסף של יוגה, ההקפדה על תזונה מתאימה. יש להעלות את המודעות של תלמידים עם יתר לחץ גבוה לחשיבות התזונה המתאימה ולתת כלים מעשיים ופשוטים לשינוי הרגלי התזונה. התזונה המתאימה לסובלים מלחץ דם גבוה, צריכה להיות עם מעט מלח ושומן. רצוי להימנע ממזון מעובד כי הוא מכיל בדרך כלל כמות גבוה של מלח.

  • מתח הוא גורם סיכון נוסף ליתר לחץ דם. ההשפעה של מתח על לחץ דם מתרחשת בעקבות שני תהליכים פיזיולוגיים: (א) עליה בפעילות של המערכת הסימפטטית, שגורמת לעלייה בלחץ הדם על חשבון המערכת הפראסימפטטית שגורמת לירידה בלחץ הדם. (ב) דרך ציר ההיפותלמוס-בלוטת יותרת המוח-בלוטת יותרת הכליה (,( HPAמסלול הורמונלי שבין תוצאותיו שחרור של קורטיזול שגורם להעלאת לחץ הדם.

אנשים עם יתר לחץ דם יפיקו תועלת מתרגול אימון מסוג langhana או משילוב איכויות של אימון langhana בתוך האימון שלהם. אימון langhana הוא אימון שהאיכות הכללית שלו תגרום להרגעה של מערכת הגוף נפש. אימון כזה יכלול, יותר תנועה דינאמית ופחות שהייה בתנוחה, יותר עבודה בשכיבה ופחות בעמידה ויעשה שימוש בטכניקות הרפיה, דמיון מודרך ומנטרה עם איכות מרגיעה. הפראניימה המתאימה לאימון langhana תשים דגש על פיתוח נשיפה ארוכה ומלאה ובמיוחד נשימה מסוג 1:2 שבה אורך הנשיפה כפולה מהשאיפה. ההנחיה באימון langhana צריכה להדגיש עבודה ללא אמביציה ומאמץ יתר והקול של המורה צריך להיות שקט ורך.


כלי נוסף של יוגה שיתמוך בתהליך של איזון כל גורמי הסיכון הוא תרגול מדיטציה. התרגול יעזור יתרום לתהליך של שינוי הרגלים לא בריאים ובהפחתת מתח.

במטא אנליזה שנעשתה ב2008 נמצא שמדיטציה יכולה להביא להורדה בלחץ הדם (3)

המחקר סקר תשעה מחקרים שבדקו את ההשפעה של מדיטציה טרנסצדנטלית על לחץ דם. החוקרים מצאו שהתרגול יכול להביא להורדה בעלת משמעות קלינית, של לחץ הדם.


לסיכום-

בתהליך של יוגה תרפיה ליתר לחץ דם מותאם אימון יוגה טיפולי שיפעל להפחתה של גורמי סיכון להתפתחות יתר לחץ דם, בהתאם למאפיינים האישיים של כל תלמיד. על מנת ליצור אימון יוגה טיפולי יעיל נעשה שימוש בכלים שונים מסל הכלים של יוגה, תנוחות יוגה, תרגילי נשימה, עבודה עם צלילים ותרגילי ריכוז ודמיון מודרך.

יש לציין שהעקרונות כפי שפורטו, מהווים גישה כללית שתעזור להתאים את האימון. אבל בסופו של דבר מה שיקבע את ההצלחה של הטיפול הוא התבוננות בחוסר האיזון במערכת הגוף נפש ופעולה מדויקת, פשוטה והדרגתית לעבר מצב מאוזן יותר.



מקורות:


1. Hagins M., States R., Selfe T., Innes K. Effectiveness of yoga for hypertension: systematic review and meta-analysis. Evid. Based Complement. Alternat. Med. 2013

2. Cook NR, Cohen J, Hebert PR, Taylor JO, Hennekens CH. Implications of Small Reductions in Diastolic Blood Pressure for Primary Prevention. Arch Intern Med. 1995 Apr; 155(7):701–709.

3. James W. Anderson, Chunxu Liu, Richard J. Kryscio, Blood Pressure Response to Transcendental Meditation: A Meta-analysis, American Journal of Hypertension, Volume 21, Issue 3, March 2008, Pages 310–316,

4. Ilse L. Mertens ,Dr. Luc F. van Gaal , Overweight, Obesity, and Blood Pressure: The Effects of Modest Weight Reduction ,obesity research, Vol. 8 No. 3 May 2000

5. Kristal AR, Littman AJ, Benitez D, White E. Yoga practice is associated with attenuated weight gain in healthy, middle-aged men and women. Altern Ther Health Med. 2005 Jul-Aug;11(4):28-33.

6. The sixth report of the Joint National Committee on prevention, detection, evaluation, and treatment of high blood pressure, Arch Intern Med. 1997;157(21):2413-2446.



77 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page