ידע יוגי בזמן קורונה
top of page

ידע יוגי בזמן קורונה

ידע יוגי בזמן משבר- ימי האומיקרון

היוגה מלמדת אותנו שהאדם תמיד מחפש ושואף אל עבר הטוב. אם נסתכל על יום אחד בחיים שלנו נוכל לראות שמהרגע שאנו קמים בבוקר ועד לרגע שבו אנו הולכים לישון, יש בנו הרצון לנוע אל עבר הטוב. כשקר לנו- אנו מתכסים, כשכואבת לנו הברך- אנו מזיזים אותה, כשאנו רעבים- אנחנו אוכלים, כשלא נעים לנו עם אדם מסוים- אנו נמנעים מלשהות בחברתו, כשפוגש אותנו השעמום- נחפש פעילות שתענה על הצורך שבעניין וכמספר האנשים מספר הדוגמאות...

אך מדוע איננו מצליחים להשיג טוב קבוע? היוגה טוענת שזה מפני שאנו מחפשים את הטוב במקום שהוא משתנה מטבעו, ולכן הוא לא יכול להיות בטוב קבוע. סיבה נוספת לאי היכולת להשיג טוב קבוע היא שיש לנו ידע לא מדויק על המציאות, ועל מה היא יכולה להיות בעבורנו. אנו מחפשים הנאה ותענוג במקום שהמהות שלו אינה כזו. היוגה קוראת לזה Avidya (אי ידע). ידע שלא מבחין בין עולם התופעות המשתנה לבין מקום אחד שנוכל לגלות אותו בעקבות התרגול והוא תמיד קבוע.

נוכל לראות שתמיד הרגעים והתופעות הנעימים יסתיימו, ותמיד יהיו רגעים ותופעות לא נעימים בגוף ובנפש בחיינו, מכאן אנו מגיעים להבנה שהסבל הוא בלתי נמנע עבורינו בני האדם.

היוגה מראה לנו שאם האושר שלנו יהיה תלוי בדברים חיצוניים, טבעם תמיד להשתנות ולחלוף ולכן יגיעו רגעים של סבל. תקופה כמו בשנתיים האחרונות ממחישה לנו את זה בצורה ברורה, וממחישה לנו מדוע יש צורך בדרך כמו דרך היוגה.

היציבות המדהימה (והמדומה) בחיינו הייתה מקור לטוב המון שנים, אך מהרגע שהגיע וירוס קטן וטרף את הקלפים, נוכל לשאול- היכן השגרה שבנינו בעמל כה רב? תלינו את הטוב בשגרה, בעבודה, בזוגיות עם שעות מאוד ברורות, בילדים שהיו שעות ארוכות בבית ספר ובחוגים, במערכות יחסים, וכעת אנו רואים שהכל נתון לשינוי, אפילו השגרה הבטוחה והיציבה כביכול התערערה. זוהי תקופה של חוסר וודאות ממש מרגע לרגע, כל תוכנית שאנו עושים עשויה להשתנות, בכל רגע נתון יכולים להכריז שהיינו ליד מאומת, או שאנו או ילדינו צריכים להיכנס לבידוד, והמסגרות השונות, שעשו סדר בחיינו, כבר לא נותנות לנו מענה. כמובן שיש לכך המון פנים חיוביות, לזה נגיע בהמשך...

החיים עצמם מראים לנו שהכל זמני וחולף, אך לפי היוגה יש מקום קבוע ובלתי משתנה, מקום שלא תלוי בדבר, לא נגוע וכפוף לחוקי החיים ולא תלוי בהשתנות המתמדת של התופעות (Prakriti), זוהי המודעות שלנו (Purusa).

ה- Avidya לפי היוגה, היא אי היכולת להבחין בין המשתנה לקבוע, וכל עוד לא נבחין ביניהם (Viveka) נחווה סבל.


הכלים של היוגה להתמודדות בתקופה זו-

בתקופה זו של גל האומיקרון אנו יכולים לראות שרבים מאיתנו פוגשים תופעות כמו חרדה, דיכאון, התכנסות, חוסר עניין, כאבים שמתחילים להיות כתוצאה מהכיווץ הפנימי, מהפחד. היציאה מהשגרה מערערת את כל מה שהכרנו עד כה.

בואו נראה כיצד הידע של היוגה יכול לעזור לנו במצבים אלה.


תחושות ורגשות אלה של פחד, חרדה ודיכאון הן טבעיות ובלתי נמנעות והן תוצר של התנסויות החיים שלנו והידע הקודם שלנו. למשל- לימדו אותנו ששגרה היא דבר חיוני לייצוב פנימי- פיזי ורגשי, אך כרגע אנו חווים פחד כתוצאה מהתערערות השגרה. מה שנוכל לעשות הוא להסתכל על התחושות והרגשות העולות בנו, להסתכל עליהן ולשאול את עצמנו כמה שאלות בסיס כדי לפגוש את הידע שהיוגה מציעה לנו: האם הרגשות והתחושות היו כאן לפני? האם הן יהיו כאן לנצח? האם אנו המודעים לרגשות ולתחושות היינו כאן לפני? האם אנו המודעים לתחושות והרגשות נהיה כאן אחרי שהן ייעלמו?

כמובן שנגלה שהתחושות והרגשות שלנו יחלפו מתישהו ובמקומן יעלו תחושות אחרות, כמו רעב, הצורך להתפנות ועוד... ונוכל לראות גם שיש בתוכנו מקום שיכול להבחין בתחושות וברגשות הללו מבלי להזדהות עימן. זהו המקום היציב של המודעות עליו היוגה מדברת.

מאז שהחלה הקורונה חלקנו מרגישים שקיים איום של ממש על החיים שלנו. נוכל להתבונן ולראות שכתוצאה מהאיום נוצרות במערכת תגובות של כיווץ: פחד, חרדה, חוסר בטחון, דאגה, כאב רגשי, ועד לבעיות פיזיות כמו כאבי שרירים, בעיות עיכול, בעיות במערכת ההורמונלית, העצבית ועוד. נוכל לראות שרגשות אלה הם בלתי נמנעים, נאפשר לעצמינו להרגיש הכל, לדעת שמה שאנו מרגישים מבוסס על הידע היושב אצלנו במערכת, לדעת שהרגשות האלה מראים לנו שיש דברים שיקרים לנו, ושאנו אוהבים. אנו אוהבים את החיים, את הקרובים אלינו, את העבודה שלנו, אוהבים את השגרה שלנו, נוכל לראות שהפחד והחרדה נובעים מתוך מקום של אהבה אל החיים.


מה המשמעות של ידע קודם?

ההכרה שלנו היא כמו בריכה, בריכה של ידע. לאורך החיים אנו מתנסים, צוברים חוויות והתנסויות שמותירים רשמים בהכרתנו בצורה של ידע. ידע זה מקוטלג בהכרתנו לשלוש קטגוריות: טוב, רע וניטרלי.

ברגע שסיטואציה חיצונית או פנימית נכנסת לבריכת ההכרה שלנו, מיד נוצרת תגובה פנימית (Vasana). כמו שכאשר לבריכה מלאה מים נזרקת אבן, מיד ישפריצו ממנה מים, בריכת ההכרה שלנו מלאה בידע ולכן מה שישפריץ ממנה כאשר מגיעה סיטואציה יהיה ידע. מיד תהיה תגובה של כיווץ או התרחבות על סמך הידע שנמצא אצלנו במערכת. "שגרה זה טוב, החופש שלי הכי חשוב לי, אני רוצה להיות בריא, חיסונים זה דבר לא בטוח, הפרנסה שלי בסכנה" וכו'.

אם הידע על הדבר שנכנס להכרה שלי מקוטלג אצלי כטוב, תהיה תגובה של התרחבות, השתוקקות והליכה אל עבר. אם הידע שנכנס לבריכת ההכרה שלי מקוטלג אצלי כרע, תהיה תגובה של דחייה והימנעות מהסיטואציה.


השאלה היא כיצד אנו פועלים בעולם שבו היציבות המדומה שלנו התערערה?

היוגה מלמדת אותנו שהפעולות שלנו יוצרות את החיים שלנו, בניגוד למה שרובנו חושבים- שהמחשבות והרגשות שלנו יוצרים את חיינו. אני יכולה לחשוב עד מחר על תרגול יוגה, אך אם לא אתחיל לתרגל בפועל, לא אתחזק, לא אתייצב ולא אווסת את עצמי. אני יכולה לחשוב על להיות משפחתית בתקופה זו, אך אם לא אפעל בצורה משפחתית- אשחק עם הילדים, נבשל יחד, נטייל יחד, לא תיווצר משפחתיות.

הפעולות נחלקות לשני סוגים: פעולה אוטומטית ופעולה מודעת.

פעולה אוטומטית היא פעולה שמתבססת על הרגשות שלנו ללא המקום המודע, פעולה שנובעת מתוך הכיווץ או ההתרחבות ונסמכת על הידע שיש לנו במערכת. פעולות אלו לא תמיד יהיו מיטיבות ומועילות לסיטואציה הנוכחית.

בתוך המצב הזה, של הכאוס, נוכל לבדוק מהן הפעולות המועילות שאנו יכולים לעשות כרגע? פעולה מועילה תמיד תהיה פעולה שתתאם את הסיטואציה הנוכחית. אם נסתכל בעיניים פתוחות ובהכרה בהירה על הסיטואציה, נוכל לפעול לפי מה שנכון ומיטיב כרגע.

אז למשל נוכל לראות את הכיווץ שעולה אל מול התקופה, את הפחד, את החרדה, את הכאב, נראה שזה גורם לנו להימנע מלצאת, מלתרגל, מלפעול ונשאל מהי הפעולה המועילה שנוכל לעשות בזמן כזה?

למשל, נוכל לטפח את הגוף על כל רבדיו, לדאוג לחזק אותו, להגמיש אותו, לווסת אותו, להניע את האנרגיה בגוף, להשקיט את ההכרה בעזרת תרגול המדיטציה, לאכול נכון, לווסת בין זמן משפחה לזמן עבודה, נוכל לטפח את הבית, הגינה, המשפחה, לקרוא דברים מעוררי השראה או לכתוב דברים שמזמן רצינו לכתוב או פשוט לפנות את הזמן לדברים שמזמן רצינו לעשות. זה לא פשוט, זה דורש מאמץ אך נראה שבעזרת הפעולות המועילות ניתמך וגם הסביבה שלנו תיתמך. הפעולות בסופו של דבר הן היוצרות את חיינו.

אולי יהיה לנו יותק קשה לתרגל, ההכרה שלנו תהיה יותר תזזיתית או עצובה וקהה, אך אם נרתום את עצמנו לתרגול היוגי, נראה שבטווח הארוך המערכת שלנו תרגיש יותר טוב. בתקופה זו אנו נדרשים לתת יותר מאמצים לתרגול ושלימור אורח חיים בריא, אך דווקא התרגול, גם הפורמלי וגם ביומיום יחזק לנו ויפתח את שריר תשומת הלב שלנו.

בתקופה זו נוכל גם לראות שכולנו באותה סירה, כולנו בנויים אותו הדבר עם וריאציות שונות, ההכרה האנושית של כולנו בבסיסה היא אותה הכרה וזוהי הזדמנות נהדרת לראות איך כמו שאנו שואפים אל הטוב, גם אחרים סביבנו שואפים לטוב. כולנו רוצים להיות בריאים, כולנו רוצים להתגבר על הנגיף, כולנו רוצים לחזור לשגרה. ננסה לראות בתקופה זו את האנושיות שבכל אחד ואחד מאיתנו, מעבר לדת, מין, גזע, עמים ומדינות. ונראה שבעקבות מצוקה גלובלית, האנושות מתאחדת ושואפת לאותו הדבר, אל הטוב, למעשה אין ביננו הבדל.

נוכל לראות את היופי שמתרחש בתקופה הזו. כדור הארץ חזר לנשום, יש פחות זיהום אויר, בגל הראשון היה ניתן להבחין שציוץ הציפורים גדל, אפשר היה לשמוע את השקט, אין לחץ ובהלה לחומר, לקניות חסרות תועלת, בילויים עד בלי דעת, מסעדות, ריצה מטורפת וחסרת מינון אחרי אירועים, סרטים, הצגות ובילויים. נראה שאנו יכולים להסתדר ללא מותרות ולהסתפק במועט, ונראה זאת כמתנה גדולה.

אנו חוזרים לחיים קצת יותר אקולוגיים, צנועים, חוזרים לשקט, לתא המשפחתי, לסוג של פשטות.

אפשר ממש להוקיר על התקופה הזו, קיבלנו אישור לחדול מהמרוץ בלי שביקשנו אותו, ועם הטמעה נכונה וידע נכון, נוכל להביא יותר שקט ויציבות להכרה שלנו ולהתבסס במקום המבחין.

באופן אישי אני ממש מצליחה לחוות שקט ונועם גדולים ולראות שאני יכולה לארגן לעצמי את לוח הזמנים בלי מסגרות חיצוניות שמכתיבות לי אותו, לחזק את תשומת הלב שלי בתרגולים ואת התבוננות בחיי היומיום.

נוכל לראות שיש דברים שהשתנו אך יש דבר אחד שלא השתנה, המודעות שלנו לדברים. המקום הרואה, המקום היציב, הקבוע והבלתי משתנה, הוא שם כל הזמן בעבורנו, נוכל לגלות אותו דרך תרגול ואימון ביוגה.

אז איך אתם פוגשים את התקופה הזאת? האם הידע הזה מאפשר יותר שוויון נפש אל מול הדברים? מקווה שתצליחו לראות ולחוות את התקופה הזו כפי שהיא- משתנה, זמנית וחולפת, הזדמנות לצמיחה ולמידה, ולהפיק ממנה את הטוב שהיא מביאה עימה.


קצת עליי- יעל שקד, מורה בכירה לוויני יוגה וליוגה נשית, נשית רפואית, לנשים בהריון ולאחר לידה ויוגה לנערות. מלווה נשים במעגלי החיים המשתנים לשיפור איכות חייהן- בקבוצות ובשיעורים אישיים. מנחה סדנאות מדיטציה, מיינדפולנס ופילוסופיית היוגה, מטפלת ביוגה תרפיה. לומדת, מלמדת ומעמיקה בעולם היוגה כ- 20 שנים.


129 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page