צוותים פרא-רפואיים, חוסן ושילוב יוגה במערכות בריאות
top of page

צוותים פרא-רפואיים, חוסן ושילוב יוגה במערכות בריאות


צוותים פרא רפואיים הרבה פעמים נמצאים בחזית. הכלים העומדים לרשותם בדרך כלל יהיו מבוססי רפואה מערבית מודרנית המביטים דרך משקפיים דיכוטומיות המפרידות בין גוף ומינד. יוגה מנגד הינה מערכת הוליסטית הידועה כמשפרת מגוון מצבי בריאות ובשנים האחרונות אף נמצאת בשימוש למניעת שחיקה בצוותים רפואיים ופרא רפואיים. אין ספק שלשילוב יוגה במערכות הרפואה יש פוטנציאל לקדם את הפרטים המעורבים בה כמו גם את המערכת כאורגניזם אחד שלם. אותם צוותים פרא רפואיים הנמצאים בחזית לאו דווקא יקבלו סידרה על שמם כמו דר' האוס.. אך בדומה להם, הם מאבחנים ומטפלים במטופלים הנמצאים במצבים מורכבים כאלו המוצגים בסדרה. שחיקה היא פן פחות פוטוגני אך נפוץ מאוד בקרב מטפלים אלו כתוצאה מתרכובת של שעות עבודה ארוכות, משאבים מצומצמים ואורח החיים של ימינו. יוגה הנה אפשרות אחת לטיפול ומניעה להגברת החוסן של המטפלים הללו. כלי האבחון והטיפול העומדים לרשותם של אותם מטפלים פרה רפואיים (קלינאי תקשורת, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק ועוד*), בדרך כלל יהיו מבוססי רפואה מערבית מודרנית, כשם שמקצועות אלו נסמכים על בסיסי ידע שהתפתחו במערב. התוצאה היא, שימוש בכלי אבחון וטיפול המביטים דרך משקפיים דיכוטומיות המפרידות בין גוף ומינד. יוגה לעומת זאת, כמערכת עתיקה המביאה כלי אבחון וטיפול הוליסטיים בנויה סביב מרכיב בסיסי שאינו מוכר ומדובר במערכת המערבית המודרנית, מרכיב זה נקרא צ'י בסינית, לונג בטיבטית, רוח בעיברית ופראנה בהינדי. ביוגה אנו "דופקים על הצינורות" בהן עוברת האנרגיה הזו ע"י תירגול פיזי מחד, ומאידך "מעבירים חוטר" בעזרת שימוש במדיטציה המסייעת לנו לעבוד עם האנרגייה הפנימית הזו ולתעל אותה למקומות רצויים. Mailoo הצהיר ב2005 כי פילוסופיות מזרחיות יכולות להיות בעלות ערך בדיוק כמו אלו המערביות, ומאחר ואנו חיים בחברה רב-תרבותית יתכן וחלה עלינו החובה לפתח זויות הסתכלות חוצות תרבויות. כך ניתן לראות בשנים האחרונות, כי ישנה מגמה מבורכת לקדם גישה הוליסטית במסגרות המוסדיות ומערכות הרפואה וכך גם אלו מציעות שירותים מעולם הרפואה האלטרנטיבית כמו דיקור, יוגה, רפלקסולוגיה וכדומה. מעניין לראות כי באותם מוסדות ומערכות רפואה המדברות שפה "מערבית" שכעת כבר כן הכניסו טיפולים "מזרחיים" קיים עדיין פער מהותי. פער שפתי, פער של גישה- גישה דיכוטומית אל מול גישה הוליסטית. מדובר בפער בדפוסי חשיבה בין שתי המיספרות העולם. אלה חבלי לידה לגיטימיים, כאשר באים להתחיל שימוש בגישות חדשות.

את הניסיון לחבר בין שפת המזרח לזו של המערב ניתן לראות בגוף הידע המחקרי ההולך ונאסף על השפעות תרגול היוגה. אלכסנדר (2013) אסף מחקרים המקשרים בין תרגול יוגה לבין שיפור במגוון מצבי בריאות הן מנטליים והן פיזיים (שיפור במצב ברוח, הפחתת חרדה ומתח, העצמת מודעות עצמית ומיינדפולנס כמו גם שיפור בתפקוד פיסי ובאיכות השינה במגוון רחב של אוכלוסיות) והראה את ההצלחה הבינלאומית של תרגול היוגה בקידום בריאות באוסטרליה והולנד. דושמין וחבריו (2015) בצעו מחקר פילוט (מסוג רנדומלי) שממנו הסיקו כי התערבויות גוף-מינד (כולל יוגה) יכולות להפחית תגובתיות למתח (סטרס) בקרב צוותי טיפול נמרץ כירורגי (SICU). איכות זו של היוגה, כמפחיתת מתח, קושרה על ידי אלכסנדר (2013) לשדה ה Psychoneuroimmunology (המרחב המקשר בין נפש, מערכת העצבים ומערכת החיסון) אשר מדגישה את ההשפעה הפיזיולוגית המשמעותית של רגשות על תגובתיות חיסונית. לפי דבריו זהו הבסיס למכניזם התרפויטי של יוגה ושאר התערבויות מבוססות גוף-מינד. שופלי (2008) גם הזכיר כי טכניקות הרפייה נמצאות לעיתים קרובות בשימוש כאשר מנסים להפחית שחיקה בקרב הצוותים הרפואיים.

ישנם מקצועות פרה רפואיים לדוגמא ריפוי בעיסוק, בהם ישנו חיבור מיוחד בין גישת הטיפול המערבית לזו המזרחית. כך גם הראתה במאמרה דר' וינבלט (2007), ראש החוג לריפוי בעיסוק לשעבר באוניברסיטת תל אביב, את הקשר בין רפואות מזרחיות עתיקות למקצוע הריפוי בעיסוק, כאשר שתיהן גישות הוליסטיות ממוקדות לקוח, לוקחות בחשבון את הקשר בין אדם וסביבה ועוד.

היוגה הינה מערכת אשר מקדמת איזון בין עיסוקי היומיום של האדם (Mailoo, 2005), שימוש דומה באיזון עיסוקי עושים גם מטפלים פרה רפואיים.Sleight & Clarck (2015) טענו כי, איזון עיסוקי מספק פלטפורמה ייחודית אשר ממנה ניתן לקבל גישה אל ידע אינטואיטיבי. ידע זה החושף בפנינו מקומות של חוסר איזון במיינד, בגוף והרוח, כאלו שהאדם אינו מכיר בהם באופן מודע, יכול לספק את המפתח להשגת תכנית לניהול שגרת יומיום ואורח חיים אפקטיבי והוליסטי.

על בסיס תיאורטי זה, בנוסף לסקירה ספרותית נרחבת יותר, הצענו תכנית אשר פותחה ונכתבה באוניברסיטת בוסטון, ארה"ב. התכנית פותחה במקור עבור מרפאים בעיסוק, אך למען האמת מתאימה גם למטפלים ממקצועות פרה רפואיים נוספים וכן לציוותי חינוך.

היום התכנית פותחה והותאמה גם לילדים ומוצעת במסגרת הקורס "יוגה כתרפיה לילדים" למטפלים פרה רפואיים, מורים ומטפלים ביוגה תרפיה.

הטכניקות והפילוסופיה מבוססים על איזון עדין בין ידע ממזרח וממערב, וכוללים את המדע העתיק והמודרני שלBhrigu Yoga BCP דרך כתבים עתיקים והלימוד המובא על ידי דר' Jayant Kumar Bhadury מוראנסי, הודו. את אלו השתדלנו לשלב באלגנטיות יחד עם ממצאים מדעיים המובאים על ידי גורמים מערביים.

אני מוצאת כי הניסיון לשלב את הרפואה ההוליסטית המזרחית במוסדות הרפואה המערבית יכול בהחלט להיות יעיל ובעל פוטנציאל לאיחוד בין השפות השונות כאשר, עובר דרך גישה ודפוסים קוגניטיביים שלוקחים בחשבון את ההעדפה לשימוש בהגיון ושיטות הנמקה לצורך השוואת העולמות מהרקע תרבותי מזרחי לזה של המערב של Lechuga) ,2011).

אם נצליח ליצור אינטגרציה בין המערכות ונתרום לאורח חיים מאוזן, אשר יכיל כשיגרה, שימוש בטכניקות מגבירות חוסן ומונעות שחיקה, הדבר יאפשר למטפלים שבנינו להינות מחיי יום יום בעלי איכויות מאוזנות, דבר אשר יגביר סיפוק מחיינו האישיים וכמובן מצופה שגם יזלוג לקליניקה ויתבטא בשיפור ויעול תהליכי הטיפול. אחרי הכל, אנחנו בעצמנו גם כלי טיפולי. כלי טיפולי יקר ערך. *ישנם מקצועות נוספים הנכללים תחת הגדרת מקצועות הפרא רפואה, אך הכותבת אינה מתייחסת בשלב זה לשילוב היוגה בגיזרתם. References: Alexander, G. (2013). Self-Care and Yoga–Academic-Practice Collaboration for Occupational Health. Workplace Health & Safety,61(12), 510-513. doi:10.3928/21650799-20131206-02 Alix Sleight OTD, OTR/L PhD Student & Florence Clark PhD, OTR/L, FAOTA Associate Dean, Chair, and Mrs. T.H. Chan Professor of Occupational Science and Occupational Therapy (2015): Unlocking the Core Self: Mindful Occupation for Cancer Survivorship, Journal of Occupational Science, DOI: 10.1080/14427591.2015.1008025 Bhadury, J. K. personal interview and workshop in Banares, India. August 2015. Duchemin, A. M., Steinberg, B. A., Marks, D. R., Vanover, K., & Klatt, M. (2015). A Small Randomized Pilot Study Of A Workplace Mindfulness-Based Intervention For Surgical Intensive Care Unit Personnel: Effects On Salivary Α-Amylase Levels. Journal Of Occupational And Environmental Medicine, 57 (4), 393-399. Lechuga, J., Santos, B. M., Garza-Caballero, A. A., & Villarreal, R. (2011). Holistic Reasoning on the Other Side of the World: Validation of the Analism/Holism Scale in Mexicans. Cultural Diversity & Ethnic Minority Psychology, 17(3), 325–330. http://doi.org/10.1037/a0023881 Mailoo, V. J. (2005). Yoga: an ancient Occupational Therapy? British Journal of Occupational Therapy, December, 68 (12). Schaufeli, W. B Burnout in Healthcare at Halbesleben, J. R. B. (2008). Handbook of stress and burnout in health care. New York: Nova Science Publishers. Weinblatt, N. (2007). Expanding terminology due to a shift in a paradigm. Israeli Journal of Occupational Therapy, 16, 2, H67-H76.


260 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page