top of page

יוגה תרפיה וכאבי גב

עודכן: 6 באוג׳ 2023

או: כאבי גב- התעלומה הכואבת של העידן החדש


אחד הדברים הראשונים שנמצא אצל כמעט כל אדם שנפגוש כיום הם כאבי גב, זה יכול להיות אנשים שיושבים הרבה שעות או דווקא אנשים שעובדים הרבה עם הגוף אבל אולי מעמיסים על חלקים מסוימים.

בימינו רופאים רבים כבר התחילו לשלוח אנשים עם כאבי גב לתרגול יוגה אבל השאלה המעניינת תהיה האם כל יוגה טובה לכאבי גב? מה הדגשים ומה הדברים החשובים לזכור כדי לא לפגוע או להפגע?


על כל אלה והרבה יותר שווה להרחיב בסדנה של רייצ'ל לכאבי גב לקהל המקצועי.

לכבוד הסדנה שאלנו כמה שאלות את רייצ'ל קרנצמן, למי שלא מכיר פיזוטרפיסטית, יוגטרפיסטית ומומחית בינלאומית לכאבי גב ולחיבור שבין האורטופדיה ליוגה.

אז רייצ'ל, כמשהי שעובדת כבר כל כך הרבה זמן עם כאבי גב, מהם המקרים השכיחים ביותר של בעיות גב שאת רואה בקרב תלמידים המגיעים לשיעורי יוגה?

"זה בהחלט נכון, אנשים רבים מגיעים ליוגה בגלל כאבי גב. הסיבה השכיחה ביותר היא מה שאנו מכנים "כאבי גב מכניים" הנובעים בדרך כלל מיציבה לקויה, שרירי ירך הדוקים , מסובבי הירך החיצוניים תפוסים ושרירי ליבה חלשים. לתלמידים אלה היוגה מטיבה מאוד, מכיוון שאסאנות רבות יעילות בפתיחת ומתיחה של האיזורים הללו. לעתים קרובות אנשים אחרים מגיעים עם סיאטיקה או פריצת דיסק עם כאב עצבי המקרין במורד רגל אחת. תלמידים אלה יכולים גם להפיק תועלת מיוגה, אך חשוב מאוד להתאים את התרגול לצרכים הספציפיים שלהם על מנת שבאמת יתן מענה ולא יגרום לנזק.


אז האם יוגה יכולה לפצוע או לגרום לכאבי גב?

למרבה הצער, לפעמים יוגה עלולה לגרום לכאבי גב ואף לפציעה. אני אישית חוויתי פריצת דיסק בשיעור יוגה כאשר מורה "התאימה" אותי בכפיפה עמוקה קדימה. הסיבות הנפוצות ביותר לפציעה הן בדרך כלל "אווידיה" (ידע שגוי) או בורות, אגו והיקשרות. זוהי אחריות התלמיד והמורה כאחד. המורה צריך לדעת את האליינט ורצף התנוחות הנכונים כדי לשמור על בטיחות התלמידים, והתלמידים צריכים להכיר את גופם ואת מגבלותיהם.

ישנן סיבות רבות שמישהו עלול לפצוע את עצמו ביוגה. סיבה נפוצה אחת יכולה להיות מתיחת יתר עבור אנשים שהם גמישים מאוד, כך שהם למעשה יציבות עמוד השדרה ומפרק הסקרואליאק מתערערת בניסיון לבוא קדימה ללא הפעלה שרירית מותאמת בתנוחה. סיבה נפוצה נוספת יכולה להיות דחיפה רחוק מדי בכפיפה קדימה עבור אדם עם שרירי ירך הדוקים, ובכך להפעיל לחץ על הדיסקים בעמוד השדרה והעצבים.


מהן האמונות השגויות הנפוצות שיש לתלמידים לגבי כאבי הגב שלהם? תלמידים הסובלים מכאבי גב חוששים לעיתים קרובות לזוז, במיוחד אם אובחנו בבדיקות CT או MRI עם פריצת דיסק. עם זאת חשוב לדעת, שלעתים קרובות הכאב אינו קשור לשינויים מבניים בפועל בעמוד השדרה, ובכל זאת תלמידים מפסיקים לנוע מחשש שהתנועה תגרום להם נזק. תלמידים עם כאבי גב צריכים לדעת שתנועה היא למעשה טובה לעמוד השדרה, וכל מה שצריך זה ללמוד עקרונות להתארכות ויציבה נכונה כדי לא ליצור לחץ על עמוד השדרה.


מה הדבר הכי חשוב שהיית ממליצה לאנשים שסובלים מכאב גב?

אמליץ ללמוד יוגה עם מורה מנוסה שגם מתמקדת באליינמנט ומתאימה את התנוחות לגופם של התלמידים וצרכיהם.


מהן האמונות השגויות הנפוצות שיש למורי יוגה לגבי כאבי גב?

מורים ליוגה חושבים לעתים קרובות שכל האנשים עם כאבי גב צריכים להגביר את הגמישות, והאמת היא שלחלק מהאנשים יש כאבי גב בגלל גמישות יתר, במיוחד במפרק הסקרואיליאק. לתלמידים אלו חשוב להתמקד ביציבות והתארגנות נכונה בתנוחות. מורים צריכים ללמוד איך להבדיל בין תלמידים שזקוקים ליותר גמישות לבין תלמידים שזקוקים ליותר יציבות בתרגול שלהם.


מה הדבר הכי משמעותי שתמליצי למורים ליוגה כשהם פוגשים בתלמיד עם כאבי גב?

אם תלמיד מגיע עם כאבי גב, הייתי נמנעת מכיפופים ופיתולים עמוקים קדימה שכן שני סוגי התנוחות עלולים להחמיר את כאבי הגב. אמליץ גם ללמוד לשאול את השאלות החשובות, כדי שתוכלו לקבל תחושה האם יש מעורבות עצבית או לא שיכולה להיות מאוד משמעותית. לבסוף, הייתי נמנעת מלעשות אג'סמנט לתוך תנוחה לאנשים עם כאבי גב ומתרכזת בללמד אותם כיצד ליצור אורך ומתיחה בעמוד השדרה שלהם באמצעות מודעות ופרופריוספציה.


כמי שהתמחתה שנים באורטופדיה ולומדת בשנים האחרונות גם האקומי, האם את מזהה שמאחורי כאבי הגב יש כמה אמונות גוף נפש נפוצות שיושבות מתחת לכאב האורטופדי?

לעתים קרובות יש מרכיב רגשי לכאבי גב שכן השרירים סביב עמוד השדרה והירך, במיוחד ה-iliopsoas וה-quadratus lumborum, מעורבים בתגובת ה"מתח" או "הילחם או ברח" של מערכת העצבים. כאבי גב קשורים ישירות למתח מוגבר ולעיתים קרובות יכולים להופיע כאשר אדם מרגיש שהוא לא נתמך בחיים.

ככל שאני עובדת יותר עם אנשים שחווים כאבי גב, כך אני רואה יותר את הגורמים הרגשיים שיש להתייחס אליהם בנוסף למרכיבים הפיזיים.

מסיבה זו הלכתי ללמוד פסיכותרפיה סומטית של האקומי, על מנת לקבל כלים נוספים לעבודה עם חיבור גוף הנפש.


ולסיום, שאלת השאלות- האם יוגה תרפיה יכולה לעזור היכן שהרפואה המערבית הרימה ידיים?

לרפואה המערבית אין הרבה פתרונות להציע לאנשים עם כאבי גב ודווקא כאבי גב זה תחום שבו יוגה יכולה לעזור באמת. ברפואה המערבית ניתן להציע תרופות או זריקות להפחתת הכאב, אך אין התמודדות עם הגורם האמיתי לכאבי הגב. לפעמים מוצע ניתוח, אך המחקר מראה שאנשים רבים שעוברים ניתוח אינם חווים בהכרח הקלה. יוגה יכולה לעזור לאנשים להבין טוב יותר את גופם, יכולה לעזור להגביר את המודעות ולספק להם תנועה שיכולה לעזור לתקן את מקור הכאב. בעוד היוגה לא תוכננה לרפא כאבי גב, יש התמקדות גדולה בערוץ המרכזי ויצירת זרימה נכונה של פראנה לאורך ציר זה. מציאת יישור וזרימה יכולה לעזור לתקן את רוב הסיבות לכאבי גב באוכלוסייה הכללית.


ולסיכום,

  1. אם אתם סובלים מכאבי גב, יוגה יכולה לעזור באופן משמעותי גם במקרים בהם הרפואה המערבית הרימה ידיים. וודאו שאתם נמצאים בידיים טובות, אצל מורה שיודעת לעבוד עם כאבי גב. והכי חשוב תזכרו שהמומחיות לעצמכם נמצאת בידיים שלכם, נסו לחוש מה טוב עבורכם ואל תהססו להפסיק אם יש צורך.

  2. אם את מורה ליוגה רצוי להתעדכן ולקבל מידע רלוונטי בנוגע לאופן התרגול עם כאבי הגב והפתלוגיות השונות. את מוזמנת ללמוד עם רייצ'ל בסדנה שמיועדת בדיוק בשביל זה ממש כאן.


254 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


הצטרפו אלינו למפגשי הלמידה הקרובים

bottom of page